V trestním vyšetřování emisního skandálu německé automobilky Volkswagen ve Spojených státech byl zatčen první firemní manažer, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Vyšetřovatelé ho viní ze spiknutí s cílem podvést USA. Tvrdí, že vedení Volkswagenu zatajovalo manipulace s měřením emisí před regulátory, píše agentura Reuters.

Schmidt byl v sobotu zatčen na Floridě, kde byl na dovolené a odkud se chtěl vrátit do Německa. V pondělí stanul před soudem v Miami, k obviněním se však nevyjádřil. Ve čtvrtek ho čeká další soudní slyšení. Volkswagen uvedl, že spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti, podrobnosti ohledně vyšetřování však odmítl poskytnout.

Dosud jediným trestně obviněným pracovníkem Volkswagenu v USA kvůli skandálu kolem falšování emisních testů byl inženýr James Liang, který se loni přiznal ke spiknutí a nyní čeká na rozsudek. Liang měl podle žaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku, když se jim ale nepodařilo vyvinout motor, který by zároveň splňoval požadavky zákazníků na výkon, rozhodli se vytvořit software, který při testech skrývá nadlimitní emise.

Schmidt byl podle zdrojů listu zatčen v sobotu na Floridě a dnes má být obžalován před soudem v Detroitu. Schmidt vedl oddělení Volkswagenu pro plnění regulací od roku 2014 do března 2015. 

Žaloby, které na Schmidta podaly prokuratury států New York a Massachusetts, obviňují manažera z podílu na snahách Volkswagenu zakrývat manipulace s emisemi před regulačními orgány. Schmidt a další činitelé firmy podle žaloby od roku 2014 opakovaně zdůvodňovali vysoké reálné emise nových vozů firmy nepravdivými technickými příčinami. Až o rok později Schmidt přiznal existenci softwaru, který Volkswagenu umožňoval při testech maskovat reálné emise.

FBI podle soudních dokumentů, ke kterým získala přístup agentura Reuters, tvrdí, že Schmidt spolu s dalšími pracovníky o manipulaci s testy emisí informoval vyšší vedení Volkswagenu téměř dva měsíce před tím, než se skandál dostal na veřejnost. Vedení se prý ale rozhodlo dál tuto záležitost zamlčovat před úřady.

Volkswagen bude muset v rámci dohody o civilním urovnání sporů v USA v důsledku skandálu zaplatit asi 16 miliard dolarů (410 miliard korun). Zdroje agentury Reuters minulý týden sdělily, že Volkswagen se v jednání s ministerstvem spravedlnosti USA blíží dohodě na urovnání trestního vyšetřování této aféry.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software, který při testování emisí umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových automobilů, z toho zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Hromadná žaloba ve Velké Británii

Právnická firma Harcus Sinclair podává u britského soudu na německou automobilku Volkswagen hromadnou žalobu zastupující britské zákazníky Volkswagenu. Firma požaduje po automobilce na každého majitele vozu zasaženého skandálem s obcházením emisních testů tisíce liber odškodného. Volkswagen ke sdělení právníků uvedl, že se hodlá proti žalobě v Británii důrazně bránit.

V Británii se aféra týká 1,2 milionu osobních vozů. Právnická firma Harcus Sinclair podle agentury Reuters uvedla, že k její žalobě se do dneška přidalo zhruba 10 tisíc majitelů. První soudní jednání se koná 30. ledna.