Sedm let pracoval Martin Pejša ve společnosti Vodafone. Když telekomunikační korporaci v roce 2012 opustil, vrhl se na vlastní podnikání a založil společnost nazvanou Creative Dock − firmu, která buduje právě pro korporace nové firmy na míru. Většinou takové, jež mají díky digitálním technologiím potenciál změnit dosavadní praktiky na trhu. V kancelářích nedaleko pražského Anděla tým 250 lidí nyní pracuje na 19 projektech, například na firmě zprostředkovávající půjčky mezi lidmi Zonky. Tu Pejša staví pro Home Credit. Vedle zakázek pro velké společnosti ale v Creative ­Docku pracuje i na vlastních nápadech, například na on-line účetním programu Sečteno.

Kdybych chtěl, abyste pro mě vybudoval firmu, kolik by to stálo a jak dlouho by to trvalo?

Většinou nám trvá šest měsíců, než produkt posta­víme, potom jej dalších šest měsíců testujeme na trhu, což stojí zhruba od milionu a půl až po 12 milionů. Investoři znají tento začátek a potom přihazují podle potřeby.

Po 12 měsících bych si tedy firmu mohl převzít?

Investoři si musí vybrat, jestli chtějí růst, zlepšovat produkt, expandovat, a tedy dál investovat, anebo už vydělávat peníze. Vždycky ale firmu v určitou chvíli předáme. Když se tak stane, produkt zůstane u investora stranou, takže u koncového zákazníka se nic nezmění. Odpovědnost za úspěch nebo neúspěch dané firmy už leží na bedrech investora, nikoliv na nás. Většinou firmy předáváme zhruba po čtyřech až šesti letech.

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Uvedení nového produktu na trh trvá kvůli vnitřním procesům třeba dva roky.

V čem je vaše současná práce v Creative Docku jiná oproti zaměstnání v korporaci?

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Když chcete uvést na trh nový produkt, trvá to kvůli vnitřním procesům třeba dva roky. Navíc jste tak daleko od reálné práce, že si neužijete, když něco vymýšlíte a vytváříte. Kdežto tady vidím dopad našich rozhodnutí do dvou týdnů. To je do určité míry opojné.

Jak jste přišel na nápad budovat nové podniky na zakázku?

Nezačínali jsme s tím, že budeme stavět firmy pro jiné firmy, tedy v podstatě mít stroj na nové inovace. Šli jsme do toho s tím, že budeme podnikat v energetice, ale po třech měsících jsme přišli o investora. Jako tým jsme skončili na dlažbě.

Dál jsme ale obcházeli jiné investory a jedna velká banka nám řekla, že peníze od ní nedostaneme, ale že tu má vlastní projekt, který by chtěla postavit mimo své struktury. Nabídla nám, ať to uděláme. A tímto vznikl koncept Creative Docku.

Proč mají korporace o takové služby zájem? Neumí projekt realizovat svépomocí?

Jako velká firma oslovujete třeba dva miliony zákazníků, takže si nemůžete dovolit dělat chyby. A proto všechno taky trvá tak dlouho. Naopak my rychle vystře­líme produkt na trh, ale ještě třeba úplně nevíme, co z něj bude. Spoléháme na to, že ho ještě desetkrát změníme. Velká firma si nic takového nemůže dovolit, protože má příliš mnoho zákazníků, na které by měl případný špatný krok znatelný dopad. Když se něco nepovede nám, tak rozešleme omluvu s dárkem a fungujeme dál.

Nabízíte korporacím konkrétní nápady, nebo ony oslovují vás se svými požadavky?

Fungují tři způsoby. Přijde velká firma, řekne, že se časem objeví někdo, kdo změní celý trh, tak je lepší, když to uděláme sami, tak nám něco vymyslete. Druhý způsob je, že přijde společnost už s nápadem a my se rozhodneme, jestli je pro nás zajímavý, nebo ne. Anebo my máme konkrétní nápady, s nimiž obejdeme konkrétní podniky a ptáme se, jestli je s námi chtějí realizovat.

jarvis_58501648498ee80c5933f489.jpeg
Martin Pejša svůj byznys vybudoval na nepružnosti korporací a jejich neschopnosti rychle zavádět nové trendy. Pro velké společnosti buduje malé a inovativní firmy „na míru“.
Foto: Martin Kovář
reklama
Přeposlat
Diskuse

Nejnovější

Není koleno jako koleno. V Mostecké ulici otevřeli podnik zaměřený na pochoutky z vepřového

Potěší kombinace tankové plzně a vzorně... více
Restaurace 15.11.2018

Společnost a personální změny

Přinášíme přehled společenských událostí a personálních změn. více
Společnost 15.11.2018

Kolísání burz vyvolává obavy ze ztrát. Investoři by ale neměli zapomínat, že akcie nemají jen tržní hodnotu, často také přináší dividendu

Když burzovní trhy kolísají jako v posledních... více
Portfolio Ekonomu 15.11.2018

Zoolog Matej Dolinay utíká za zvířaty do divočiny. Nejvíce ho lákají jedovatí hadi

Nezná rozdíl mezi soukromou a pracovní cestou. Každá je pro zoologa Mateje Dolinaye vlastně... více
Moje tři cesty 15.11.2018

Seat pozvedl rodinné kombi na zábavnou střelu

Seat vytunil Leona a výsledkem je akční model Cupra. Vedle karbonového paketu umocňuje sportovní ráz vozu benzinový dvoulitr o výkonu 300 koní. Vůz... více
Auto 15.11.2018

Inkoust dělá podpis jedinečným, říká Richard Watzke, generální ředitel společnosti Xixoio

Richard Watzke, spoluzakladatel start-upu Xixoio,... více
Technologie 15.11.2018

Firmy chtějí mít zaměstnance pod dohledem. "Šmírování" ale omezují zákony

Podniky si stále více hlídají, co lidé dělají s jejich daty. Jak ale ukazují zjištění Státního... více
Ze světa práva 15.11.2018

Kdo bude žít z práce robotů

Základní nepodmíněný příjem pro kaž­dého je myšlenka, o které se u nás před dvěma lety hodně mluvilo − a teď nastalo ticho, zrovna když to... více
Technologie 15.11.2018

Letem světem

11,5 miliardy Kč půjčí Česku Evropská investiční banka na modernizaci osmi úseků železničního koridoru. Úvěr už schválila vláda. Peníze se budou... více
Letem světem 15.11.2018

Zachyceno v sítích

Ekonom 45 Číslo týdne: 20 miliard korun @OtoOtepka Ten odklad je naprosto klíčový. Za a) se mezitím postaví a vyzkouší JE, které už v projektu... více
Zachyceno v sítích 15.11.2018