Na hodině angličtiny v jedné z učeben pražské Vysoké školy ekonomické si asi dvacet studentů opakuje probranou látku před testem, který je dnes čeká. Americký lektor vyvolává jedno jméno na seznamu za druhým, student přečte odstavec, lektor se zeptá, jestli všichni rozuměli, a vyvolá dalšího. Při doplňování chybějících slov v následujícím cvičení přicházejí odpovědi od jednoho až dvou pokročilejších studentů, ostatní mlčí a v přetopené místnosti potlačují zívání.

Tento způsob výuky znají všichni, kdo zažili školní docházku v období komunismu. Tzv. frontální metoda je jednodušší pro učitele, studenty ale vede k pasivitě a neučí je samostatně uvažovat. "Učitel v lepším případě vysvětluje, v horším diktuje studentům informace, oni si je zapíšou, doma se je naučí, při zkoušení je zopakují a pak je zapomenou," říká o frontální výuce profesorka angličtiny na Gymnáziu K. V. Raise v Hlinsku Lada Leszkowová.

VŠE má ve výuce angličtiny vynikající výsledky. Průzkum mezi absolventy a jejich zaměstnavateli ukázal, že naprostá většina absolventů umí anglicky dostatečně a menší část výborně. V další navštívené hodině na této škole probíhala živá debata studentů s britským lektorem o společenské odpovědnosti firem, fair trade, teorii udržitelnosti a dalších odborných konceptech. Na českých školách ale frontální výuka za minulá desetiletí pevně zakořenila. "Z hodin navštívených v posledních třech školních letech na základních a středních školách je patrné, že převažuje frontální výuka s využitím samostatné práce žáků," uvádí náměstek ředitele České školní inspekce Ondřej Andrys.

Do bezpečných kolejí

Alternativní metody, které místo biflování kladou důraz na komunikaci a praktické používání cizího jazyka, jsou známé od 70. let minulého století. V českém prostředí se dosud výrazněji neuchytily kvůli setrvačnosti vzdělávacího systému, neexistenci nezávislého hodnocení učitelů i chybějící metodické podpoře začínajících pedagogů. "Nemyslím si, že máme špatnou metodiku. Příprava učitelů na pedagogických fakultách je dobrá," říká Klára Uličná z katedry anglistiky Pedagogické fakulty UK. "Když se chodím dívat na praxe našich studentů, moc se mi líbí, jak výuka probíhá. Po absolvování fakulty ale učitelé často sklouznou k tomu, co zažili jako děti, do bezpečných kolejí. Doufáme, že situaci zlepší nový kariérní řád."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.