Evropská komise se snaží posoudit, zda České dráhy na jízdném neprodělávaly, a to s cílem vytlačit z trhu mezi Prahou a Ostravou svou konkurenci. Takové jednání by bylo v rozporu s antimonopolními pravidly EU.

"Hospodářská soutěž tlačí ceny dolů a zvyšuje kvalitu služeb. To v železniční osobní dopravě potřebujeme, zejména když skutečně usilujeme o snižování emisí uhlíku. Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících," říká Margrethe Vestagerová, evropská komisařka pro hospodářskou soutěž. Vyjádření Českých drah zjišťujeme.

"Zahájení řízení neznamená, že České dráhy pochybily. Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo, a jsme připraveni to EK dokladovat, stejně jako to činíme v případě vyšetřování českým antimonopolním úřadem," říká mluvčí drah Radek Joklík.

Podle pravidel nemůže dominantní firma na trhu při vstupu konkurence podnikat se ztrátou. Komise ověřuje, zda dráhy v roce 2011 nezlevnily při vstupu RegioJetu Radima Jančury na trh pod své náklady. Ceny na této trase, na které dráhy do té doby vykazovaly ztráty, klesly rázem zhruba o třetinu a České dráhy dlouhodobě tvrdí, že jsou na trase v zisku.

Pokud by se prokázalo, že ČD jezdily a jezdí pod své náklady, jde o závažný přestupek. Takové praktiky mohou bránit konkurentům, aby zůstali na trhu, což je podle antimonopolních zákonů v neprospěch cestujících. 

Evropská komise už v dubnu provedla kontroly v budově Českých drah. Odnesla si řadu dokumentů a České dráhy podle komise spolupracují. 

Stejnou věc vyšetřuje i Český antimonopolní úřad, a to již více než pět let. Zatím v této věci nerozhodl, vysvětluje to hlavně tím, že nemá od Českých drah potřebná data k vymezení trhu.