První, co přijde na přetřes ve chvíli, kdy se bavíte s jakýmkoliv majitelem restaurace nebo hotelu, je elektronická evidence tržeb. Ani teď, necelé dva měsíce před ostrým startem, se s ní podnikatelé nesmířili. Výhrady jsou stejné: "Budeme muset zdražit alespoň o 20 procent, jinak to tady zavřeme."

Na první pohled je zřejmé, že se evidence dotkla slabého místa − jinak by se ti, kteří si stěžují, jichž je mimochodem většina, s elektronickým pokladním systémem smířili rychleji. Výtky, že to na začátku bude "haprovat", jsou oprávněné, neexistuje systém, který by neměl na počátku a někdy i v průběhu nějaké ty slabiny. Otázkou je, jestli ukáže realitu skutečných tržeb. Podnikatelé se sice velice pomalu a neochotně registrují do centrálního systému, ale o to rychleji a intenzivněji se zajímají, jak se dá systém obejít. Tvrdí, že pokud budou muset zvýšit ceny, protože se jim skutečným placením daní značně prodraží podnikání, přestanou být konkurenceschopní.