Někdo to zaplatit musí. Ale jezdit po Praze za běžnou sazbu deset korun za kilometr nedává ekonomicky smysl. Řidiči si vydělají ještě o něco méně a firma Uber navýší svou ztrátu. S kapitalizací v řádu desítek miliard dolarů si to může dovolit. Vyděláme na tom my, tedy zákazníci. Na naše jízdné přispějí investoři Uberu, tedy "lidé v oblecích", eufemisticky řečeno, a ti nedostatkem netrpí.

Ale jak říkal věštec Laokoón Trojanům − "Ne­věřte Řekům, i když přinášejí dary!" −, a o lidech v oblecích to platí dvojnásob. Když nabízejí něco zadarmo, bývá to onen "danajský dar" ukrytý v dřevěné soše koně. Nízké ceny jsou nejčastěji cestou k monopolnímu, či aspoň silnému postavení na trhu. Je to taktika Googlu? Dostat současné taxikářské firmy "na kolena", opanovat trh a pak cenu jízdného zvýšit? Není to moc pravděpodobné. Trh atakovaný Googlem je příliš kompetitivní, a jakkoliv firma může cenu v budoucnu zvyšovat, nikdy se − ani jako silný hráč − nebude moci chovat příliš agresivně. Jen by tím otevřela cestu "novým Uberům".

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jezdit po Praze za běžnou sazbu deset korun za kilometr nedává ekonomicky smysl.
  • Bloomberg odhaduje, že Uber už prodělal více než čtyři miliardy dolarů.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.