Pro některé podnikatele a firmy je elektronická evidence tržeb (EET) noční můrou, pro jiné jedinečná šance, jak vydělat. S blížícím se termínem spuštění EET jsou ti druzí stále aktivnější. Stačí do internetového vyhledávače zadat heslo EET: vychrlí pestrý výběr nabídek od nejrůznějších softwarových firem i mobilních operátorů.

Že má elektronická evidence tržeb potenciál velkého byznysu, potvrzuje i fakt, že se kolem ní točí velké finanční skupiny − například PPF Petra Kellnera prostřednictvím operátora O2 nebo skupina J&T. Ta loni od Martina Romana koupila podíl ve startupové společnosti Smart Software vyvíjející právě software pro EET.

O jak velký trh se kvůli povinné evidenci tržeb má hrát? Odhady hovoří až o 1,5 miliardy korun během následujících let. EET se dotkne asi půl milionu podnikatelů a firem, bude ale "nabíhat" postupně. Dodavatelé vybavení pro evidenci tržeb se tak nyní orientují především na první vlnu: restauratéry a hoteliéry, kteří musejí zavést EET jako první, a to už od začátku letošního prosince. Potenciál? Celkem asi 60 tisíc podniků. Mnoho z nich pořízení vybavení pro EET odkládá na poslední chvíli, a boj o ně je tak v plném proudu.

Podstatná část menších provozoven se nejspíš bude snažit na zařízení pro EET co nejvíce ušetřit. Pokud si vystačí s mobilním telefonem nebo tabletem, neutratí většinou za software a tiskárnu víc než několik tisíc korun. Větší provozovny, které potřebují například více pokladen či chtějí systém napojit také na skladové hospodářství, se ale nevyhnou podstatně vyšším nákladům: pořízení všech potřebných věcí k EET je vyjde řádově na desítky tisíc. Nabídka je pro oba typy provozů velká, stejně jako rozpětí pořizovacích cen vybavení či měsíčních poplatků za licence k softwaru.

Operátoři v čele