Kvasiny jsou vesnička v podhůří Orlických hor, ale také sídlo druhého největšího závodu automobilky Škoda. Právě tam se začíná vyrábět její nejnovější model Kodiaq, který patří do kategorie větších sportovně-užitkových vozidel.

Od Kodiaqu si Škoda slibuje podstatné posílení svých pozic, neboť v současné době tvoří taková auta nejrychleji rostoucí část trhu. V příštím roce chce automobilka v Kvasinách také zahájit výrobu další generace modelu Yeti. Do rozšíření závodu investuje Škoda v rozmezí let 2015 až 2018 celkem 7,2 miliardy korun; například nová svařovna stála bezmála dvě miliardy. Zatímco letos vyrobí na Rychnovsku zhruba 200 tisíc aut, v budoucnu jich má být téměř 300 tisíc.

K tomu jsou zapotřebí i noví pracovníci. Jen první pondělí v září jich podle vyjádření podnikových odborů nastoupilo 230. Tento příliv přináší i některé komplikace. Obyvatelé Kvasin si kupříkladu stěžují, že auta nových zaměstnanců parkují na zákazu stání a na trávnících. V závodě se projevovala nedostatečná kapacita jídelen i sociálního zázemí. Firma se však tyto potíže snaží řešit − v létě rekonstruovala jídelnu, vybudovala třetí velké parkoviště, zřídila další lékařskou ordinaci.

Před dvěma lety měl závod zhruba 4500 lidí, do letošního prosince se jejich celkový počet musí zvýšit o více než 2000. "Intenzivní nábor probíhá už rok a ještě nám zbývá získat několik set nových zaměstnanců," říká Jan Frydrych, vedoucí lidských zdrojů závodu Kvasiny.

Škoda uchazečům slibuje náborový příspěvek tři tisíce korun a hlavně to, že se po třech měsících dostanou na plat ve výši 30 tisíc korun. K tomu roční bonus, který průměrně činí 70 tisíc korun. Dále podnik nabízí ubytování za 1500 korun měsíčně, bezúročnou půjčku na bydlení až 400 tisíc korun a zvýhodněný pronájem Fabie či dalších modelů. Jenže na Rychnovsku již není snadné někoho sehnat. Nezaměstnanost je tam extrémně nízká. Podle pracovníků závodu si nové "dobré zaměstnance" z okolí včas rozebraly lokální dodavatelské a další společnosti. Škoda proto musí používat netradiční metody. Na jaře se její náboráři rozjeli po deseti okolních školách a učilištích ve spádovém regionu a vzali si na pomoc dva rapery. Výsledkem je asi padesátka zaměstnanců. Ve Škodě to považují za úspěch, neboť posluchači středních škol většinou chtějí pokračovat ve studiu.