Evropská komise zveřejnila návrh nových pravidel pro obchodování na internetu. Prodejce podle nich nesmí blokovat nebo jakkoliv omezovat přístup zákazníků z ostatních zemí ke svým internetovým stránkám. Pro Čechy to bude mimo jiné znamenat, že se dostanou mnohdy k levnějšímu zboží, které jim dosud zahraniční weby odpíraly, a budou tak porovnávat ceny s celou EU. Naopak čeští prodejci budou muset sjednotit nejen obchodní a platební podmínky, ale třeba i webové rozhraní, které nebude moci rozlišovat nebo blokovat zákazníky podle jejich IP adresy.

Základní aspekty nařízení

Nové nařízení si klade za cíl odstranit překážky pro potenciální zákazníky z jiných členských států, než je stát prodejce, běžně označované jako takzvaný geoblocking. Ten může zahrnovat například omezení přístupu na internetové stránky prodejce nebo automatické přesměrování na jinou internetovou adresu, kde je zboží poskytováno za výrazně vyšší cenu. I když může být geoblocking za určitých okolností opodstatněným opatřením reagujícím na příslušnou vnitrostátní nebo unijní úpravu, třeba kvůli rozdílné regulaci hazardu, ve většině případů se jedná o nežádoucí jev narušující fungování evropského digitálního trhu. Prodejci by tak kromě výše zmíněného nesměli ani ztěžovat přístup zákazníka například formou nadbytečné registrace nebo autentizace.