Během posledních patnácti let se výroba autobusů ve Francii, Německu či Švédsku propadla o 25 až 50 procent. Naproti tomu v Polsku vzrostla na více než dvojnásobek a v Turecku i v České republice zhruba třikrát. Z Česka se tak stala autobusová velmoc. Loni se zde vyrobilo 4517 autobusů a v přepočtu na obyvatele jsme jejich největším producentem na světě.

"Výroba autobusů představuje náročnou řemeslnou práci, a tak lze pozorovat trend přesunu z drahých západních zemí na levnější jih či východ," konstatuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl s tím, že České republice nahrává autobusová tradice a technické dovednosti pracovníků spojené s konkurenceschopnými náklady.

V loňském roce vzrostla produkce autobusů v Česku o 16 procent, v letošním prvním pololetí se zvýšila jen o procento. V budoucnu by se však postavení České republiky mohlo ještě upevnit, neboť oba tuzemští výrobci investují do zvýšení kapacity.

Společnost Iveco Czech Republic, která je největším tuzemským výrobcem, modernizuje závod ve Vysokém Mýtě. Firma zaznamenává zvýšenou poptávku po modelu Crossway, ze kterého se stal nejprodávanější meziměstský autobus v Evropě, přičemž dosavadní kapacita závodu je již prakticky naplněna.

Továrna dříve vyráběla 10 až 12 autobusů denně, nyní 16 až 18. Maxima však nemůže dosáhnout vždy, protože některé autobusy jsou složitější a zdržují. "Proto vznikl projekt, který postupně odstraňuje místa, kde může dojít ke zdržení, tak, abychom mohli vyrábět až 18 autobusů každý den, bez ohledu na to, jaké verze se na výrobní lince zrovna sejdou," vysvětluje generální ředitel firmy Jiří Vaněk.

Omezení způsobovala například lakovna. Modernizaci tohoto provozu firma právě dokončuje a obdobnou operaci chystá i ve svařovně.

Za posledních pět let se zvýšil počet pracovníků v Iveco CR téměř o 40 procent na současných zhruba 3100 lidí. Přišli jak dělníci, tak konstruktéři a další odborníci.

Dnešní zákazníci mají pestré požadavky. Například model Crossway firma nabízí ve třech délkách, v mnoha provedeních a s různým počtem sedaček, ale každý odběratel má navíc nějaké vlastní požadavky, které se týkají informačních systémů, barev a výbavy. Těžko se tak najdou zcela identické autobusy.

"Část pracovníků konstrukce zpracovává dokumentaci pro každé vozidlo, a musíme tedy být schopni denně připravit podklady pro výrobu osmnácti autobusů," říká Vaněk. Samotné Iveco Czech Republic má zhruba stočlenný tým techniků a konstruktérů, což je historicky nejvyšší počet. Kromě toho spolupracuje s několika inženýrskými firmami a s vývojovými týmy sesterských podniků ve Francii a Itálii.

Skupina Iveco vyrábí v České republice linkové autobusy, zatímco ve francouzském Annonay dálkové autokary a vozidla pro městskou hromadnou dopravu. Závod ve Vysokém Mýtě na počátku roku podle ředitele "dočasně přerušil" montáž městských nízkopodlažních autobusů, aby zvládl vyrábět dostatečné množství linkových vozidel. Nadále však vyrábí částečně nízkopodlažní model Crossway LE, který se uplatňuje i v městské dopravě, hlavně na předměstích a v menších městech.