Na jednu pizzu patří přesně tucet krevet. Rozprostřeny musí být tak, aby na každý kvadrant připadly právě tři, a žádná chyba se nepřipouští. Tímto příkladem dokládá Jiří Vlček, šéf rokytnické firmy Frostfood, jak nároční jsou Němci zákazníci.

Důležitější ovšem je, že stejně přísní jako na své dodavatele jsou naši sousedé sami na sebe. Díky mimořádné pečlivosti a smyslu pro detail získaly jejich výrobky vynikající pověst a výjimečné postavení ve světě. Německý perfekcionismus přitom zahrnuje vše − od vývoje a samotné výroby přes technickou dokumentaci až po detailní smlouvy. Další předností Němců je, že se dokážou trpělivě učit od druhých a jsou schopni úspěšně dotáhnout nápady − vlastní i cizí − do praxe.

Zákazníci bývají ochotni za inovace a perfektní služby dobře zaplatit, na čemž byl založen již západoněmecký hospodářský zázrak v 50. letech. Ten navenek symbolizoval automobil VW Brouk. Lidový vůz, který vycházel z předválečné tatrovácké koncepce, jež však v případě malého automobilu skončila u prototypu. Vedení Tatry totiž usoudilo, že v Československu by pro takové auto nebylo dost zákazníků. Tato neprozřetelnost však nebyla jen projevem tuzemského nedostatku odvahy: Britové si po druhé světové válce mohli celou automobilku z Wolfsburgu odvézt jako válečnou kořist. Jejich emisar lord William Rootes však usoudil, že vozidlo je příliš ošklivé a hlučné, takže o ně žádný normální zákazník nikdy nebude mít zájem. Výrobní linky proto zůstaly v Německu a Brouk britská auta porazil.

Německo charakterizuje vysoká kvalita a produktivita práce. Němci předběhli většinu ostatních evropských národů díky svým organizačním schopnostem, důslednosti a koncentraci na výkon. K jejich přednostem patří také ochota řešit věci koncepčně a systémově. Oproti Čechům mají větší schopnost přijímat podněty zvenčí. Navíc si dokážou perfektně zorganizovat čas, je jim vlastní inovativní myšlení, smysl pro detail a pořádek.