Tisíce cestujících americké letecké společnosti Delta Air Lines se snaží dohnat nejméně šestihodinový výpadek počítačového systému v centrále v Atlantě, který uzemnil stovky spojů.

Podle vyjádření firmy nepoletí ještě v úterý nejméně sto spojů poté, co se firma snažila rozběhnout svůj systém a zaměstnanci například vypisovali letenky ručně.

Firma podle svého prohlášení musela v pondělí zrušit 650 letů, což je zhruba desetina jejího denního provozu. Tisíce cestujících uprostřed dovolenkové sezony musí měnit plány, ale kvůli vysoké obsazenosti letů v USA bylo a je těžké najít náhradní spoje. Na sociálních sítích řada z nich hovoří o soudní žalobě. Na twitterovém účtu společnosti Delta je obvykle za den zhruba 3600 konverzací, v pondělí jich bylo 43 000.

Firma se k příčině výpadku svého systému nevyjádřila, kromě prohlášení, že "některé kritické systémy a sítě se nepřepnuly do záložních systémů společnosti Delta". Výpadek se vyšetřuje, ale podle expertů citovaných deníkem Wall Street Journal mohou být za problémem staré počítačové systémy, na nichž nejen Delta, ale i další americké letecké společnosti fungují. "Výsledkem výpadku mohlo být velké domino, které systém položilo," cituje deník například Billa Curtise, šéfa výzkumu francouzské IT firmy CAST Research Labs.

"Systémy aerolinek jsou tak složité, že je překvapivé, že jsme dosud neměli více velkých výpadků," řekl listu New York Times Bob Offutt, ředitel Travel Technology Consulting a bývalý hlavní architekt firmy Sabre, největšího světového tvůrce počítačových rezervačních systémů.

Energetická firma Georgia Power, která dodává elektřinu téměř celému státu, uvedla, že její technici došli k závěru, že selhal rozvaděč elektřiny na přívodu do centrály, kde jsou systémy firmy Delta umístěny. Tento rozvaděč měl být podle expertů citovaných New York Times právě tím, co bude hlídat přívod elektřiny a v případě potíží přepne na záložní systémy.

V USA operují nyní čtyři velké domácí aerolinky, které mají 85 procent trhu. V zásadě všechny v poslední době zažily něco podobného.

V červenci letošního roku výpadek elektřiny způsobil, že Southwest Airlines musely během čtyř dnů zrušit 2300 letů. Chyba byla v jednom jediném počítači v centru aerolinek v Dallasu, ale firma musela restartovat celý svůj systém, což trvalo 12 hodin a aerolinky to stálo desítky milionů dolarů. Podobně jako v případě Delta se nespustil záložní systém. Škody v řádu desítek milionů očekává také Delta po svém nynějším výpadku.

Finanční dopad na firmu zatím není jasný, podle analytiků to ale nic závažnějšího nebude. Jim Corridore z firmy S&P Global Market Intelligence agentuře Reuters řekl, že finanční vliv incidentu bude nižší "než dopad mírné sněhové bouře". Akcie Delty v pondělí oslabily o 0,6 procenta.

V dubnu 2013 American Airlines zažily podobný výpadek, kvůli němuž zrušily nebo odložily třetinu svých denních letů.

A v srpnu 2012 United Continental zažily dvouhodinový výpadek, který ovlivnil deset procent jejich denních letů.