I když se podíl vozidel s CNG na celkovém počtu registrových vozidel pohybuje stále v řádech jednotek procent, zájem o toto alternativní palivo rychle roste. V loni spotřeba CNG v Česku meziročně vzrostla téměř o polovinu.

Podle Českého plynárenského svazu se za posledního půl roku otevřelo 20 nových čerpacích stanic. Celkem je tak v rámci Česka v provozu 122 plnicích stanic CNG a další mají přibývat. „V porovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy probíhá nyní v Česku nejdynamičtější rozvoj využití CNG a předpokládáme, že do roku 2020 bude u nás v provozu více než 200 veřejných CNG stanic,“ uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

Razantní růst spotřeby CNG je patrný i letos. „V letošním roce se odběry CNG ze strany našich členů již zdvojnásobily. Očekáváme, že do konce roku překročíme hranici 5000 kg CNG měsíčně,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám kromě tankovacích karet nabízí i karty na nákup CNG.

Tři čtvrtiny do firem

V tuto chvíli je CNG nejrozšířenějším alternativním palivem a rostoucí zájem se dá očekávat především u firem. Měsíčně podle Jiřího Šimka přibývají stovky CNG vozidel, zatímco u ostatních alternativních paliv se jedná pouze o jednotky či desítky registrací.

Za květen letošního roku se registrovalo 26 092 nových osobních a dodávkových vozidel, z čehož na CNG jich bylo 351. To je 1,35 procent ze všech registrací. „V současnosti je podíl nových registrací vozidel asi 75 procent ve prospěch firem a stejný podíl mají firmy i u registrací nových vozidel na CNG. Pokud by se poměr registrací v budoucnu měnil, tak podle mě spíše ve prospěch firemních vozidel,“ dodává Jiří Šimek.

„Přibývá i počet soukromých vozidel na CNG. Největší úspory ale samozřejmě dosahují firmy s větší flotilou. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun,“ uvádí Markéta Veselá Schauhuberová, obchodní manažerka CNG z RWE Energo.

Vozidla na CNG jsou pro firmy výhodná i z hlediska daní, protože silniční daň je pro vozy s tímto pohonem do 12 tun nulová. Kromě daní a ekologického aspektu je ale hlavní výhodou samozřejmě cena pohonné hmoty, která je příznivá především díky nízké spotřební dani.

Při porovnání cen benzínu a CNG je nutné vzít v úvahu energeticky srovnatelné jednotky. Litru benzínu tak odpovídá metr krychlový CNG. „Motoristé mohou na plničkách RWE aktuálně tankovat metr krychlový CNG průměrně za cenu mezi 17 a 18 korunami. Na jednom litru tak ve srovnání s benzínem lze ušetřit přibližně 12 korun,“ dodává Markéta Veselá Schauhuberová s tím, že ujetý kilometr na CNG vyjde podle spotřeby na 90 haléřů až korunu.

Stejně jako u benzínu či nafty, i zde lze navíc využít slevy díky tankovacím kartám. Například členové nákupní aliance Axigon mají cenu nižší o korunu na kilogram. „Se stávajícím tempem růstu výtoče lze navíc předpokládat, že budeme moci ještě letos tuto slevu zdvojnásobit na dvě koruny na kilogram,“ dodává Damir Duraković.

Související