Více než polovina společností chce právní služby kupovat od firem, které nabízí nejen právní rady. Chtějí širokou škálu dalších profesionálních služeb, od byznysového poradenství po technologickou podporu. Vyplývá to z nedávného mezinárodního průzkumu Deloitte Legal. Za změnu preferencí klientů může nejenom komplikované legislativní prostředí, ale i narůstající rizika v mnoha oblastech a přetrvávající tlaky na snižování nákladů.

Poptávka stoupá, ale...

Poptávka po právních službách sice podle průzkumu celkově stoupá, firmy jsou ale při výběru poradce náročnější. "Trh právních služeb se mění a klienti přicházejí s novými požadavky. Hledají především dodavatele právních služeb, kteří lépe rozumí podnikání i oboru, v němž firma působí, a dokážou poskytnout strategické poradenství také v neprávních oblastech a lépe využívat moderní technologie," řekl Jan Spáčil z Ambruz & Dark Deloitte Legal.

Tradiční advokátní kanceláře tak už beze zbytku nenaplňují dnešní potřeby podniků. Mezi pět klíčových trendů v pořizování právních služeb totiž patří integrované přeshraniční poradenství nad rámec právních služeb, lepší a širší využití technologií, poradenství v oblasti regulatoriky a dodržování regulatorních povinností, pevné poplatky, ceny podle hodnoty a větší transparentnost a poptávka po alternativních nebo netradičních poskytovatelích právních služeb. A to nezvládne každý.

Takové zjištění přitom může v následujících letech velmi výrazně zamíchat kartami na mezinárodní advokátní scéně. Jestli směrem k lepšímu servisu a užitečnější službě, je ale zatím těžké odhadnout.

Článek vyšel v časopisu Ekonom dne 21. července 2016.

Související