Pátá cenová

Postupně ubývají, neviditelná ruka trhu ani inspektoři z hygieny je ale zatím úplně nevymýtili. Kouřem obtěžkaný jarvis_578621c6498e8380ef93292b.jpegvzduch, jenž se okamžitě nasákne do oblečení, ubrusy s ornamenty po vylitém pivu a panácích, hospodský v ušmudlané zástěře, který nenosí zelenou nebo myslivce na tácku, ale pěkně s prsty ponořenými do jednotlivých štamprdlat. Když vám přinese pivo, tak s jistotou podmírák. Takové špeluňky se dají dodnes nalézt nejen v zapadlých vsích, ale kupodivu i ve velkých městech včetně Prahy. Leckdy se pije spíš na stojáka, sezení je chápáno jako luxus, stejně jako hotovky. Když už se vaří, tak jídlo vypadá nebo voní podezřele. V metropoli býval asi nejpověstnější podnik s názvem Briketa, stojící naproti bývalému nákladovému nádraží v Želivského ulici. Otevíralo se už o páté ráno, aby vykladači vagonů mohli řádně zapít noční šichtu. Více než pivo se tu pily kořalky, za zlatých časů se tu prý provozoval i improvizovaný striptýz. Proč podobné nálevny dodnes přežívají? Nejspíš proto, že si najdou zákazníky.

Nádražka

jarvis_578621c7498e8380ef93292f.jpegVlaky a hospody tak nějak patří k sobě. Nádražky jsou vlastně takové čekárny s přidanou hodnotou. Snad každý, kdo občas jel vlakem a zbývalo mu pár desítek minut do jeho příjezdu, alespoň jednou neodolal a zpříjemnil si čekání v nádražní putyce. I když slovo zpříjemnit může znít nadneseně, vždyť leckdy se kategorie nádražních hospod protínala s pátou cenovou skupinou. Mezi nádražkami pořád takové najdete, zpravidla však jsou na tom o něco lépe. Hostinští si uvědomili, že vlakem jezdí i náročnější zákazníci. Prvek lidovosti a dřívější svéráz z nich ale úplně nevymizel. Některé jsou legendární − například ta v pražské Bubenči, která přežila i zrušení nádraží, nebo výčep na smíchovském nádraží, kde míval detašované pracoviště otec českého undergroundu, literát Ivan Magor Jirous. Společnost České dráhy se před lety pokusila o vlastní koncept přes firmu ČD Restaurace, která měla na starosti dvě provozovny a zároveň auditovala ostatní nádražky. Projekt se ale příliš nerozběhl a vyústil do sporů mezi ČD a majitelem většinového podílu v ČD Restaurace.