Přibližně čtyři roky trvalo, než se zcela nový model mladoboleslavské Škodovky dostal z fáze prvních koncepčních úvah a skic do sériové výroby. "První fáze prací na voze segmentu A+SUV (tak byl donedávna interně Kodiaq označován) začaly již v roce 2012. Nebylo možné nic podcenit, přece jen jde o vstup do nového segmentu," říká Jiří Dytrych, vedoucí týmu, který měl a má vývoj projektu vozu, později nazvaného jako Kodiaq, na starosti.

Po celou dobu vedl tým dvaceti lidí, který se v určitých fázích vývoje rozrůstal třeba až na sedm desítek odborníků.

V celé Škodovce není mnoho lidí, kteří by o tomto autě měli celkový přehled. Dytrych k nim však jednoznačně patří.

Jedním z primátů, kterými se Kodiaq bude pyšnit, je jeho schopnost převézt až sedm cestujících. "Zvenčí budou mít jak pětimístná, tak i sedmimístná verze stejné rozměry, beze změny zůstane i rozvor," uvádí Dytrych.

Objem kufru pětimístného auta bude skvělých 720 litrů, za zadními sedadly třetí řady zůstane ještě prostor 270 litrů. To je, pro srovnání, o deset litrů více, než kolik bylo k dispozici ve Fabii první generace s karosérií hatchback.

Pod podlahou kufru v pětimístné verzi bude moci být uloženo buď užší dojezdové, nebo plnohodnotné rezervní kolo. Sedmimístná varianta logicky nabídne pouze lepicí sadu.

"Když bylo jasné, že tento vůz bude nabízet až sedm sedadel, měl jsem z toho současně radost i respekt. Vím totiž, že v řadě aut, u nichž se sedm míst deklaruje, je praktické použití takové kapacity diskutabilní. Jsem rád, že se nám podařilo dodržet původní zadání a ve voze je prostor skutečně pro sedm minimálně průměrně vzrostlých dospělých cestujících," tvrdí Dytrych. "Nebude to sice na několikadenní cestování a stovky kilometrů, ale při běžných cestách po republice bych se do třetí řady sedadel neobával usadit," konkretizuje.

Jeho slova nám potvrdil i další člověk ze Škodovky, který již měl možnost si vůz vyzkoušet. "A to měřím 190 centimetrů," dodává.

"Za takových okolností samozřejmě nebudou moci být sedáky ve druhé řadě posunuty zcela dozadu," připouští Dytrych a dodává, že jde trochu o komunikaci všech zadních cestujících, aby si navzájem vyhověli. Aby lidé vzadu řidiče slyšeli, bude možné využít ke komunikaci také mikrofon a zabudované reproduktory.

Na třetí řadu by podle něho měl být poměrně bezproblémový přístup, protože sedadla bude možné odklopit a posunout směrem dopředu (odborný název pro tento systém zní Easy Entry). Sedák bude možné posunovat vpřed a vzad v celkovém rozsahu 180 milimetrů.

"Sedací část lavice ve druhé řadě je dělená v poměru 60:40, opěradlo ale bude možné složit v praktickém poměru 40:20:40," upřesňuje Dytrych. Sklon půjde pro každé sedadlo nastavit individuálně.

Díky tomu samozřejmě odpadne klasický otvor uprostřed opěradla pro převážení dlouhých předmětů, což v praxi většinou bývají lyže.

V Kodiaqu, stejně jako ve všech ostatních vozech značky Škoda, nevznikne po sklopení zadního opěradla skutečně rovná plocha. "Pokud se ale použije na přání dodávaná mezipodlaha zavazadlového prostoru, bude možné v autě třeba přespávat. "Od pátých dveří k opěradlům předních sedadel je totiž k dispozici vnitřní prostor s délkou 1793 milimetrů," vyčísluje Dytrych.

Obdobně jako při příchodu jiných nových modelů nabídne i Kodiaq některá nová takzvaně simply clever řešení. "Zmínit můžu například ochranu hran dveří před poškozením v těsných prostorách. Speciální plastové díly se při otevření předních i zadních dveří samočinně vyklopí a po zavření zase ukryjí zpět," vysvětluje šéf projektu princip tohoto řešení.

Další novou drobností bude otočný díl ve středové konzoli. Buď může posloužit jako další držák na nádoby s nápojem, nebo jako polička na drobnosti.

V Kodiaqu se objeví další várka elektronických asistenčních systémů, které dosud Škoda v žádném jiném autě nenabízela.

Například díky čtyřem kamerám nainstalovaným po obvodu karoserie se bude moci při parkování nebo při jízdě v terénu na centrální displej promítat mnoho režimů zobrazení, mimo jiné složený obraz z ptačí perspektivy.

Poprvé bude rovněž k mání asistent usnadňující couvání s přívěsem. Řidič soupravu vyšle žádoucím směrem díky nastavení úhlu na joysticku, jímž se obvykle ovládají vnější zpětná zrcátka, a pak již jen brzdovým a plynovým pedálem koriguje rychlost couvání.

Uvažovalo se rovněž, že by v Kodiaqu, jako vůbec první Škodě, byl instalován také head-up displej. Nikoliv ten klasický, kdy se navolené údaje promítají přímo na čelní sklo, nýbrž výsuvný plastový štítek. "Nakonec jsme od toho upustili, protože se nám jako lepší řešení jeví velký displej přístrojového štítu, což je označováno jako virtuální kokpit. Na něm lze totiž zobrazovat ještě daleko větší porci informací než na zmíněném head-up displeji," zdůrazňuje Dytrych.

Displej infotainmentu uprostřed palubní desky dostane zatím maximální úhlopříčku osm palců, připravuje se ale již ještě větší - s velikostí 9,2 palce.

Další významnou novinkou, kterou zajisté ocení spousta lidí, bude systém Škoda Connect. Pokud si zákazník tuto příplatkovou službu objedná, získá nejen možnost využívání internetových funkcí (např. Google Earth, Street View, Traffic on-line…), ale i dálkový přístup a ovládání některých funkcí vozu prostřednictvím chytrého telefonu. V neposlední řadě též aktivní tlačítko pro zavolání na stálou informační a asistenční službu. Systém zvládá i automatické přivolání pomoci při nehodě.

Kodiaq sází na jiný princip ovládání jízdních režimů než většina konkurence – namísto otočného voliče jízdních režimů (včetně režimu pro jízdu mimo zpevněné cesty) bude mít toto SUV vše jednoduše a intuitivně dostupné tlačítkem.

"Vyznáváme filozofii, že ve škodovkách by mělo být vše uživatelsky co nejjednodušší, a proto použijeme v případě varianty s pohonem všech kol dvě tlačítka. Jedním se zvolí příslušné nastavení motoru, posilovače řízení a tlumičů (obdobně jako v Superbu a nyní rovněž v Octavii), druhým s označením Offroad se pak spustí asistenční systémy pro jízdu mimo zpevněné cesty," říká. V režimu Individual ho bude dále ještě možné uzpůsobit konkrétním potřebám. Obě tlačítka najdou pozici na středovém panelu palubní desky.

Podle něho nebude sice Kodiaq vozem pro jízdu v opravdu těžkém terénu, nicméně solidní světlá výška 194 milimetrů i velmi dobré nájezdové úhly by měly zajistit bezproblémový průjezd ve většině situací mimo zpevněné silnice.

Dodržení odpovídajících nájezdových úhlů bylo nutné současně i proto, aby Kodiaq získal oprávnění tahat přívěsy o hmotnosti až 2,5 tuny. Koule tažného zařízení se vyklopí po stisknutí tlačítka a v žádoucí poloze se aretuje kopnutím nohy. Stejným způsobem se pak uvolní a zajistí pod nárazníkem, pokud již není zapotřebí.

Kodiaq bude poháněný čtyřválcovými motory v pěti výkonových variantách. Benzinové mají zdvihový objem válců 1,4 a 2 litry, kubatura turbodieselů bude výhradně dvoulitrová. Nejsilnější verze benzinového agregátu nabídne maximální výkon 132 kW, dieselová jednotka bude mít 140 kW. "V Česku si nikdo nebude moci koupit Kodiaqa, který by měl méně než sto padesát koňských sil," zaručuje Dytrych.

Alternativní typy pohonu minimálně pro první roky výroby k dispozici nebudou. Plug-in hybridní pohon je v případě Škody vyhrazen pro jiné modely a prozatím se nepočítá ani s verzí poháněnou stlačeným zemním plynem. "Zatím tak trochu opatrně uvažujeme o čistém elektropohonu, to by ovšem musely být v dohledné době k dispozici cenově dostupné baterie umožňující reálný dojezd kolem 400 až 500 kilometrů. Neméně důležité pro konečné rozhodnutí v tomto směru jsou budoucí reakce zákazníků na vozy tohoto provedení.

Kodiaq se oficiálně představí 1. září při světové premiéře, během podzimu pak budou odtajněny ceny a prodej na českém a německém trhu začne na počátku roku 2017.

Kromě tří základních stupňů výbav se později nabídne i sportovněji vyhlížející varianta, Laurin & Klement, a možná i některé další.

Karosářská varianta kupé se jistojistě připraví pro čínský trh; to, zda by se vyplatila i výroba v tuzemsku a prodeje v Evropě, stále není rozhodnuto.