Svět start-upů se podle všeho znovu dostává do poslední fáze svého cyklu. Očekává se prasknutí bubliny a po nadšených reportážích z potenciálně miliardových firmiček vyplouvají na povrch i určitá specifika kultury "nových firem". Reportér Dan Lyons o zkušenosti z jedné takové firmy napsal knihu, další střípky pouští na trh novináři, do jejichž mikrofonů nyní stále častěji rozmlouvají ti zaměstnanci, kteří se buď "nedožili" šťastného exitu, nebo minimálně ztratili svůj někdejší entuziasmus.

"Sektor technologií je naprosto šílený, naprosto nedokážeme držet krok," shrnul situaci Thomas Middleditch, hvězda "kultovního" sitcomu HBO Silicon Valley, který popisuje právě extravagantní svět začínajících firem. "Cokoliv napíšeme, se záhy ukáže jako příliš uťáplé a oproti realitě až příliš konzervativní," dodává.

EKONOM V NOVÉM

Ve čtvrtek dorazilo na stánky první číslo Ekonomu v nové podobě. Nabízí odpovědi na otázky, jak vicepremiér a majitel Agrofertu funguje, jak působí na lidi, kdo se ho bojí a jakými lidmi se naopak obklopuje.

Ekonom přináší i několik nových rubrik. Mimo jiné Glosář řízného novináře Ivana Breziny nebo Deníček známého brněnského aktivisty a politika Matěje Hollana. Dále se dočtete, proč si šéf burzy Petr Koblic hraje s mikroskopem nebo co dělat, když se po firmě potulují údaje o platech šéfů.

Zbrusu nový Ekonom zakoupíte na stáncích nebo si jej můžete předplatit přímo na stránkách Economie.

Netradiční od pohovoru k vyhazovu

Legendárními se staly už pohovory otevírající dveře k pozici ve firmách, které mají "měnit svět". Byť Google, Facebook a spol. od "ultrakreativních" pohovorových strategií nyní ustupují, otázky při pohovoru typu "Který stát USA byste vymazali ze světa?" nebo "Co si myslíte o jmenovce, kterou máte právě teď na saku?" ve své době plnily dobře prodávané knihy.

Druhým bodem seznamu jsou platy, respektive odměny. Vedle tradičních opcí (na budoucí úspěch firmy) existuje v Silicon Valley a okolí široká škála bonusů a odměn, které si zaměstnanci start-upů mohou odnést domů. Od bonbonů v HubSpotu až k nafukovacím pannám pro nezadané zaměstnance v čínském Lianlanu; jiná čínská firma zase zaměstnancům jako bonus nabídla noc s japonskou pornohvězdou. V Zapposu zase Tony Hsieh pravidelně zaměstnancům nabízel 10 tisíc dolarů, pokud - s pocitem, že budou šťastnější jinde - podají výpověď. Jinou formou odměn jsou v "neprázdninové" Americe povinné dovolené. On-line marketér Quirky například vzbudil velký ohlas se svou strategií tří zavíracích týdnů, kdy zaměstnance nepouští do kanceláře a nutí je vybrat si dovolenou.

Dalším statutárním symbolem se staly kanceláře a start-upy se je snaží vytvořit co nejdokonalejší, nejfotogeničtější a nejmalebnější. Pro tyto kanceláře pak existují zvláštní pravidla. Takže Zenefits například instruoval své zaměstnance, kde na pracovišti je povolen sex.