Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

To na první pohled u subtilního rychlého vozu určeného na divočení v zatáčkách nedává smysl. Poté co se v něm ale řidič sveze, bude muset uznat, že model F-Type R AWD lze zařadit k nejpovedenějším sportovním vozům, které jsou dnes k dostání.

Precizně navržený dvoumístný roadster je dítkem britského designéra Iana Calluma. Je moderní, zároveň ale odkazuje na staré Jaguary. Rysy klasické šelmy jsou v něm vidět na první pohled, přesto tu najdeme i působivé moderní detaily - třeba kliky dveří jsou v uzamčeném stavu a za jízdy schované v těle vozu. Při odemčení se vysunou. Tím pádem nekazí aerodynamiku ani dojem z čistých linek. Velmi široké a nízké auto s dlouhou přídí a plochou zádí budí opravdu velkou pozornost. A to i díky tomu, že na českých silnicích není příliš rozšířené.

Mohlo by se ale stát, že by si okolo projíždějícího vozu nemuseli všimnout všichni kolemjdoucí. Na to má F-Type speciální řešení v podobě tlačítka, které otevře klapky ve čtyřech masivních lešenářských trubkách. Ty plní roli výfuků. V tu chvíli začne kompresorem plněný pětilitrový osmiválec řvát takovým způsobem, že to vyděsí i posádku vozu, natož všechny přihlížející.

Technické parametry

Jaguar F-Type R AWD

Motor: přeplňovaný benzinový osmiválec
Objem: 5000 ccm
Výkon: 405 kW (550 k)
Toč. moment: 680 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 s
Max. rychlost: 300 km/h
Komb. spotřeba: 11,3 l / 100 km
Rozměry: 4470 x 1923 x 1311 mm
Cena: 3 313 343 Kč

Je až neuvěřitelné, kolik nejrůznějších tonů dokáže kombinace motoru a výfuků vykouzlit. Od hlubokého dunění v nízkých otáčkách přes ryk schopný vysklít okenní tabulky při prudké akceleraci až po rachot, který zní, jako by auto přejelo a zmuchlalo stovky plastových PET lahví najednou. To když podřazuje. Právě kvůli tomuto divadlu si ho řidiči zamilují a sousedé budou nenávidět.

Řev této šelmy je možná až příliš brutální, ale její agresivita není bezúčelná. Naopak, slouží jako jakési varování před útokem. Testovaný model totiž disponuje výkonem 550 koní, což ho řadí do kategorie supersportů. Stovku pokoří za 4,1 sekundy a může se řítit rychlostí až rovných 300 kilometrů za hodinu. Oproti modelu s pohonem zadních kol je akcelerace pouze o desetinu sekundy kratší. Hlavní benefity ovšem čtyřkolka přináší v zatáčkách.

Jenže pozor! Pohon všech kol neznamená, že je auto připraveno na kroužení čisté stopy. Systém je nastaven tak, že preferuje zadní nápravu a přední používá až v druhém kroku. Prudká akcelerace do oblouku tak pořád může vyvolat přetáčivý smyk, a to i se zapnutou stabilizací.

Dávkování plynu proto musí být pečlivě promyšlené, F-Type tak není pro začátečníky. Naštěstí je řízení ostré jako čerstvě rozbalená žiletka a auto se skvěle vede. Hliníková konstrukce, dvojité lichoběžníkové zavěšení a perfektně nastavené tlumiče dohromady vytváří stroj, který je výzva řídit, ale pokud se s ním jezdec naučí zacházet, dostaví se ovoce v dokonalé řidičské euforii.

Při koupi modelu F-Type má nadšenec dvě možnosti. Buď sáhne po kupé, které je tužší a má praktický kufr, nebo po otevřeném roadsteru s kufrem velkým jako krabička od sirek. Ekonom testoval druhou možnost, která se jeví ještě o kousek zábavnější. Mechanismus střechy je velmi jednoduchý a rychlý.

A právě bez střechy si pak posádka ještě víc vychutná agresivní zvuk modelu R. Komu by přišel přece jen přes hranu, je k dispozici ještě verze S s kompresorem přeplňovaným šestiválcem. Ta řve o trochu méně, i tak to ale stačí k vyvolání všeobecného pozdvižení.

Související