Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Na téhle straně jsou jenom kopce, mávne rukou Karolína Pavelková a otočí se. "Ale tady koukám na skokanské můstky," usmívá se a prstem obkresluje místa, kde kdysi trénoval olympionik Jiří Raška. Mluvčí společnosti Continental, která vyrábí díly pro automobilový průmysl, se z kanceláře ve Frenštátu pod Radhoštěm dívá na Beskydy poslední dva roky každý den. Prý ji ten pohled stále neomrzel.

Okolní příroda tehdy 27letou Pražačku přilákala na severní Moravu. Navíc tady našla práci. "Nejsem jediná, míří sem plno lidí," tvrdí o oblasti, která dlouhou dobu žila ve stínu moravskoslezské metropole.

Lašsko, region přibližně vymezený Frýdkem-Místkem, Kopřivnicí, Ostravou, Novým Jičínem či Frenštátem pod Radhoštěm, se za poslední roky změnilo. "Tato oblast se ocitá na vrcholu v objemu přílivu zahraničních investic na obyvatele," potvrzuje mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

Zapíchněte dnes kružítko do centra Frýdku-Místku a obkružte dojezdovou vzdálenost přibližně dvaceti kilometrů. Dostanete kus země, kde se vedle sebe tlačí desítky firem. Mnohé z nich vyrostly ve svém oboru ve světovou špičku.

Kde budu pracovat?

Před patnácti lety v okolí Frýdku-Místku působil jen zlomek firem, které tam dnes podnikají. Region byl závislý na krachujícím textilním průmyslu a těžkém strojírenství. Situace se zásadně změnila v roce 2006, kdy do Nošovic přišla korejská automobilka Hyundai Motors se všemi svými satelitními dodavateli rozmístěnými v průmyslových zónách okolních měst. "Ekonomika se tak díky příchodu zahraničních firem i rozvoji malých a středních podniků rychle diverzifikovala," vysvětluje Petra Menclová z CzechInvestu.

Firmy kdysi do regionu lákal dostatek levné pracovní síly a výhodná poloha na hranici tří států. Jako jednu ze svých sedmi českých lokací si kopcovitou krajinu vybral i německý výrobce Continental. "Bylo to trefné strategické rozhodnutí. Do pěti let jsme nabrali tisíc zaměstnanců," vzpomíná Zdeněk Przybyla, který 16 let stojí v čele české pobočky Contitentalu ve Frenštátu pod Radhoštěm. "Prvních pět let jsme se v roli žáčka učili od Němců, ale dneska v rámci skupiny vyrábíme unikátní sedadlové masážní systémy do mercedesů, je to naše know-how," uvádí Przybyla.

Firma do regionu přišla už v polovině 90. let, kdy podle Przybyly dávala práci lidem opouštějícím umírající textilky a také propuštěným z kopřivnické Tatrovky. Dnes v továrně pracuje okolo 2800 zaměstnanců. Continental už do svých hal a nových technologií investoval stovky milionů korun a peníze do byznysu pumpuje dál. Postupně bude více automatizovat výrobu a přecházet na chytré stroje - díky tomu podle představ vedení tržby narostou o 30 procent.

"V regionu je už přeinvestováno a podle odhadů tady za posledních patnáct let vzniklo okolo 15 tisíc nových pracovních míst," říká Przybyla. Přiznává, že podnik má problém najít odborníky a také si část pracovníků udržet - mohou si vybírat, kým se nechají zaměstnat.

Příchod velkých nadnárodních společností snížil nezaměstnanost v regionu na současných 5,1 procenta. Tedy méně, než je celorepublikový průměr. Místní podnikatelé však mluví o tom, že v regionu jsou dnes bez zaměstnání pouze ti, kdo opravdu pracovat nechtějí. Průměrná mzda podle společnosti Profesia dosahuje 23 821 korun. Mnohé firmy ale nabízí daleko víc, třeba nošovické Hyundai až o deset tisíc korun.

obalka Ekonom 2016 20* Jaký byznys v oblasti vzkvétá?

* Kolik zde podniky v posledním destiletí investovaly?

* A je zde ještě prostor pro nové firmy?

Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom, které je k objednání i přes SMS. Celé téma si můžete ZDARMA přečíst v aplikaci Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

 

Související