Schválně, co se stane, když vyrazíte s partou přátel na oběd? Zhruba do deseti minut se začnou vrtět a ošívat a za dalších pět minut všichni s viditelným výrazem úlevy drží v ruce mobilní telefon a kontrolují e-maily, novinky na Twitteru či na Facebooku. Posléze na stejných sítích updatují svoji polohu, případně začnou sdílet jakékoliv myšlenky, jež se vyrojí. Takové chování by nezměnila ani přítomnost Khloé Kardashianové či Courtney Stoddenové, jejichž přednosti se nedají přehlédnout. Síť je přitažlivější.

Podle aktuální studie univerzity z Michiganu, která se zaměřila na chování v průběhu stolování, lidé běžně kontrolují služební e-maily, zapojují se do sociálních sítí, posílají přátelům fotku jídla, jež mají na talíři, případně píší svým dětem, aby vylezly z pokoje a přišly na večeři.

Tři hodiny denně s telefonem

Představa, že používat mobil při jídle je naprosto nespolečenské, padla. Krátká SMS zpráva či hovor se šéfem jsou obecně přípustné kdykoliv. Vstup na sociální sítě je vhodný až při jídle, které zahrnuje alespoň dva chody. Shoda respondentů studie panuje v jediném: když mobil při jídle používají dospělí, je to lepší, než věnují-li se mu děti. Ty se mohou přidat pouze pod "dozorem".

Podle nedávné zprávy časopisu The Economist se prostřednictvím aplikací − tedy barevných pohyblivých obrázků například s podcastem zpívajícího rajčete − snaží američtí rodiče donutit děti k tomu, aby jedly zdravě. Časopis už neuvádí, do jaké míry to funguje, když rodič s připravenou mrkví v ruce spustí aplikaci v prodejně rychlého občerstvení a ve druhé ruce třímá řádně promaštěný hamburger. Nicméně platí, že zájem o výukové aplikace trvale roste. A že si odborníci myslí, že fungují.

Podle průzkumů stráví dospělí denně sledováním mobilu dvě hodiny a 51 minut a tato doba rok od roku roste. Pětašedesát procent majitelů chytrých telefonů kontroluje své přístroje přinejmenším každých 15 minut, čtvrtina uživatelů ve věku 18 až 44 let si nevybavuje, kdy naposledy telefon odložila.

Čas strávený používáním aplikací meziročně roste zhruba dvacetiprocentním tempem. Člověk a mobil se stali nerozlučnou dvojkou od rána do rána. S telefonem spí podstatně více lidí než s člověkem. Navíc už od dětství. Podle organizace Common Sense Media je nyní polovina teenagerů závislá na telefonu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru