Můžete si to sami zkusit, soustřeďte se a představte si, že žijete ve středověku a že jediné nápoje, které znáte, jsou voda, mléko, víno a pivo. A pak si zkuste ochutnat třeba coca-colu. Její chuť je v tomto kontextu jiná, zvláštní, vlastně nepříjemná. Tímto pokusem totiž lze imitovat, jak asi chutná coca-cola bez svého současného ideologického komponentu. Cola nám totiž nechutná ani tak kvůli tomu, jak chutná, ale díky tomu, že pitím coly pijeme ideologii a ta jí de facto dodává chuť. Coca-cola se stala symbolem. Symbolem amerického uvažování, symbolem kapitalismu, Západu, svobody, mládí, svěžesti, životního optimismu, chladného ledu v létě s orosenou sklenicí, ale také konzumu.

A aby byl výčet úplný, coca-cola nese jako každý ideologický symbol zároveň výčitku. Tím se současná ideologie, víra naší doby, podobá struktuře náboženství a strukturám etiky − ty totiž s motivem zpětné, neutuchající výčitky velice silně a notně pracují. Pitím coly se prohřešujeme proti jedné z nejsvětějších svatyní uctívaných v naší době: zdraví a štíhlosti. Cola v sobě obsahuje i komponent výčitky. S konzumem tedy zároveň konzumujeme výčitku z konzumu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru