Životopis Williama Foxe by mohl posloužit jako odstrašující případ, kam až člověka mohou dohnat přehnané ambice. Zakladatel filmové společnosti Fox Film Corporation, dnešní 20th Century Fox, chtěl i na vrcholu své podnikatelské kariéry stále víc, až skončil v podstatě vyobcován z branže, již sám aktivně utvářel. Navzdory neslavnému pádu nelze ale jeho význam podceňovat. Začínal jako majitel malého kinosálu, do něhož se mu zpočátku nedařilo přilákat diváky, avšak vybudoval jednu z nejznámějších filmových společností ve Spojených státech. Společně s dalšími významnými producenty, jakými byli například Marcus Loew, Louis B. Mayer nebo Adolph Zukor, s nimiž sdílel imigrantské kořeny, se zasloužil o podobu hollywoodského filmového průmyslu na počátku 20. století.

Za zábavou

Narodil se roku 1879 v maďarské vesnici Tulchva Michaelovi a Anně Fuchsovým. Už v jeho pouhých devíti měsících ale novopečení rodiče vypluli přes Atlantik směr Spojené státy a zakotvili v New Yorku. Foxův otec se zde živil jako mechanik. Dovolit si mohli pouze levný pronájem v chudinské čtvrti v East Side.

Už jako malý se tudíž Fox musel otáčet. V 11 letech opustil školu, pracoval a přispíval do rodinného rozpočtu, aby rodiče uživili jeho pět mladších sourozenců. Ve volných chvílích ovšem s kamarádem navštěvoval divadlo, kde si oblíbil komediální představení takových umělců, jako byli například Weber and Fields. Oba mládenci dokonce vytvořili vlastní show, s níž se nebáli stanout před publikem. Za noc si tak klidně vydělali i pět až deset dolarů. Bylo jasné, že komediální výstupy mladých chlapců pro nepočetné publikum k zázračnému zbohatnutí nepovedou, poprvé si ale přičichl k prodeji zábavy pro lidi. A u toho vydržel v podstatě až do své smrti.

Právě nabídka nejrůznějších způsobů rozptýlení zažívala na začátku 20. století, kdy Fox vstupoval do dospělého života, obrovský rozmach. Jedním z perspektivních způsobů zábavy se záhy ukázal být film. Po uvedení snímku Velká vlaková loupež v roce 1903 navíc bylo zřejmé, že diváci mají zájem i o představení trvající déle než jenom pár minut. Pětadvacetiletý Fox už tehdy disponoval vlastními penězi, které si vydělal prodejem tkacích látek, a tak se je rozhodl investovat právě do filmu.

Z obchodu do divadla

Roku 1904 si na Broadwayi vyhlédl bývalý obchod, který měl v patře sál se 146 místy k sezení. Když se po něm Fox procházel, okamžitě ho nadchlo, kolik lidí může navštívit jediné představení. Společně s dvěma dalšími partnery tak ještě v témže roce otevřel své první kino. Zpočátku se ale trochu přepočítal a na pohyblivé obrázky se mu nedařilo přilákat žádné diváky. Ačkoliv postával před vchodem celý den a zval procházející na představení, nezářilo z něj příliš šarmu, aby je přesvědčil. Teprve když najal kouzelníka, který začal předvádět své číslo před vchodem, ale dokončil jej až uvnitř, veřejnost objevila nový projekční sál s nabídkou pohyblivých obrázků. Před vchodem se začaly tvořit fronty diváků toužící zhlédnout tehdejší filmová představení.

Úspěch motivoval Foxe a jeho dva partnery k expanzi. Pronajali si dalších 15 sálů po Brooklynu, přičemž každý pojal až 300 diváků. Fox na promítání přilákal hlavně imigranty. Ti totiž kvůli špatným znalostem angličtiny nenavštěvovali divadelní představení, ale raději se zašli podívat na němé pohyblivé obrázky. Řetězci se tak dařilo, a Fox ze svých příjmů dokonce vyplatil ostatní dva partnery a podnik ovládl sám.

Ačkoliv Fox přišel s atraktivním formátem, jenž kombinoval filmová představení s živým zpěvem a tancem, trápilo ho, že jeho sály nepojmou více diváků. Rozhodl se proto pro další rozšíření a začal si pronajímat velká divadla. Na jediné představení tak mohly do sálu dorazit klidně i dva tisíce lidí, přičemž Fox neváhal opakovat promítání i pětkrát denně. Tato strategie ho přivedla k ještě větším ziskům.

Proti těm velkým

Jak se postupně začal film stávat výraznou formou zábavy, Fox si uvědomoval, že se mu vyplatí, když se vrhne i do jeho distribuce. Založil společnost The Greater New York Film Rental Company, koupil práva, a nabízel tak kotouče s filmovými pásmy i dalším provozovatelům biografů.

Doba mu ovšem nepřála. Koncem roku 1908 tehdejší největší filmový producenti založili trust, jímž si v podstatě vytvořili monopol nejen na filmovou distribuci. Každý, kdo chtěl snímky promítat, se musel řídit jejich pravidly. V kinech se navíc směly objevit jenom filmy, jež produkoval některý ze zakladatelů trustu.

Pod dvou letech se situace ještě vyostřila. Velcí producenti zformovali novou společnost, která skoupila všechny menší distribuční firmy. William Fox se proti monopolním praktikám velkých producentů bránil. Za prodej své distribuční firmy si řekl 750 tisíc dolarů, s čímž ovšem neuspěl, a tak celá záležitost skončila u soudu. Ten po dvou letech sporů rozhodl ve Foxův prospěch a velcí producenti v podstatě přišli o své monopolní postavení. Jakákoliv společnost nyní mohla produkovat, distribuovat a promítat filmy bez omezení.

Karty se obrátily a Foxovi a celé řadě dalších podnikatelů se otevřely dveře pro rozvoj. Právě v této době se tak začíná formovat klasický hollywoodský filmový systém, u jehož zrodu stojí i William Fox. V roce 1914 se soustředil na zkvalitnění své distribuční sítě, nakoupil práva k dalším filmům, které nabízel kinům v 22 městech kolem svého sídla v New Yorku.

Zásadnější zlom ovšem přišel, když se rozhodl vstoupit přímo do filmové produkce. Šlo o přirozenou expanzi. Mohl tak zajistit pravidelnou dodávku snímků pro své biografy a rovněž mohl ovlivňovat jejich podobu a atraktivitu pro diváky. Jeho studio, jež tehdy neslo název The Box Office Attraction Film Company, už na podzim roku 1914 publiku představilo první snímek nazvaný Life's Shop Window. Děj vycházel z populární novely Victorie Crossové a vyprávěl o ženě, jež se zaplete s milencem, ale nakonec se vrací prosit svého manžela o odpuštění.

Zrod producenta

Ačkoliv výroba filmů během roku 1914 nadále pokračovala, Fox se v průběhu roku rozhodl k restrukturalizaci firem. Prvního ledna roku 1915 vznikla společnost Fox Film Corporation, do níž sdružil všechny své aktivity. Musel se ovšem spolehnout na peníze od bank a investorů, což byl jeho obvyklý postup. Půjčkami od bank mnohdy financoval i výstavbu kinosálů. V tomto případě však vnější zdroje vedly k tomu, že svou firmu vlastnil pouze z půlky, zbytek si mezi sebou rozdělili investoři. Většinový podíl se mu do rukou dostal až po dvou letech, kdy z podniku vystoupil jeden z investorů, a Fox ke svým 50 procentům mohl připočíst další tři.

Nejprve se zaměřil na adaptace: nakupoval práva k novelám nebo divadelním hrám. V prvním roce zfilmoval například Tolstého Annu Kareninu nebo Kreutzerovu sonátu. Rovněž se zaměřil na starší literární díla, k nimž nebylo nutné kupovat drahá autorská práva. I tak ovšem bylo jasné, že jenom adaptace nemohou nasytit rozvíjející se trh. Fox tak musel najmout scenáristy a připravovat vlastní příběhy. Sázka na původní látky navíc vycházela levněji. Zatímco ve startujícím roce 1915 Fox produkoval pouze osm původních filmů, v roce následujícím jich už bylo 35.

Jeden z jeho prvních vlastních filmů nazvaný Should a Mother Tell? tak například vypráví o matce, která si vyčítá, že křivě vypovídala v případu vyšetřování vraždy, aby se její dcera mohla provdat za muže, jehož miluje. Fox osobně dohlížel na přípravu tohoto příběhu, což byl ostatně tehdy jeho běžný přístup. Držel si kontrolu nad každým snímkem, který se chystal do výroby. "Nevzpomínám si na žádný film, který bych neupravil nebo nepřepsal," přiznal později. Jeho aktivní přístup se nakonec projevil i zájmem o žánry, snažil se natáčet takové filmy, které na projekce přitáhnou celou rodinu.

Během počátečního roku 1915 Fox uvedl v kinech celkem 26 snímků. Jejich výroba ho tehdy přišla na bezmála 800 tisíc dolarů. Filmový byznys byl ale tehdy velmi lukrativní. Distribuce mu totiž v témže roce vynesla více než tři miliony dolarů. V následujícím roce se příjmy dokonce přehouply přes čtyři miliony dolarů. Rostly ovšem i výrobní náklady, což Foxe trápilo. Rodící se hvězdy a režiséři chtěli vyšší a vyšší honoráře, za dekorace se utrácelo více nebo se prodlužovala délka natáčení. Byznys ale stále skýtal potenciál a před Foxem tak stála další expanze.

Filmový průmysl rostl v Kalifornii. Fox ovšem působil v okolí New Yorku, tedy přesně na druhé straně Spojených států. Už v roce 1916 se na západní pobřeží vypravil a v Los Angeles koupil za 180 tisíc dolarů 13akrový pozemek s úmyslem vybudovat filmové studio právě zde.

Díky působení ve dvou lokalitách mohl Fox mezi lety 1917 a 1920 v kinech uvést každým rokem až 70 snímků, přičemž drtivá většina z nich byla původních. Obrat Foxovy firmy v této době rostl každým rokem, což mu umožnilo založit například dceřinou společnost na výrobu filmových týdeníků. Rovněž experimentoval s produkcí prvních seriálů. Fox zkrátka mířil do společnosti těch nejvlivnějších filmových producentů.

Přehnané ambice

První polovina 20. let nahrávala filmovému průmyslu. Investice do něj rostly, kina navštěvovalo stále více a více diváků a hollywoodské snímky se s úspěchem prodávaly i na zahraničních trzích. Celé odvětví se rovněž v této době konsoliduje. Což se jednak projevuje ve snaze velkých produkčních firem provozovat vlastní síť kin a jednak v profilaci jednotlivých produkčních firem na trhu. Vzniká takzvaná velká trojka filmových společností, do níž patří Paramount-Publix, MGM a First National. Vedle ní se utvořila ještě malá pětka, do níž vedle společností Universal nebo Warner Bros. spadala i Foxova firma.

Zařadil se tak mezi nejdůležitější firmy působící ve filmovém průmyslu a zpočátku se mu i nadále dařilo. Natáčel kriminální filmy nebo westerny s nižším rozpočtem, pracovali pro něj významní režiséři, jakými byli například John Ford nebo F. W. Murnau, nebo vyvíjel vlastní systém pro zápis zvuku na filmový pás nazvaný Movietone.

Fox byl rozhodně na koni, a tak se neváhal pustit i do riskantním plánů. Navzdory jeho smělým záměrům mu však druhá polovina 20. let přinesla samé problémy a v podstatě vedla k jeho podnikatelskému pádu.

V roce 1927 totiž zemřel Marcus Loew, zakladatel konkurenčního studia MGM. Fox v odchodu vlivného producenta spatřil příležitost a od pozůstalých za 50 milionů dolarů studio koupil. Čímž se ale dostal do křížku s jeho šéfem Louisem B. Mayerem, který využil svých známostí na ministerstvu spravedlnosti a pokusil se pozdržet sloučení obou firem s odkazem na antimonopolní zákon.

Do hry mezitím vstoupily dvě události. V létě roku 1929 se totiž Fox těžce zranil při autonehodě, a když se zotavil, čekala ho další nepříjemná zpráva. Během podzimního pádu na Wall Street přišel o značnou část svého majetku.

Následující finanční krize a ostatně i celá 30. léta na Foxovi zanechaly několik osudných šrámů. Před hospodářským kolapsem totiž nadále nakupoval, a rozšiřoval tak záběr své společnosti, často ale z půjčených peněz. Nyní kvůli tomu ovšem celá společnost stála před bankrotem. Fox byl přinucen se z impéria stáhnout. Nové vedení nakonec v roce 1935 rozhodlo o sloučení Fox Film Corporation s firmou Twentieth Century Pictures. Takto nově vzniklé studio je nyní známo pod jménem 20th Century Fox.

Samotný William Fox už ale v nové firmě nefiguroval. Naopak se úplně stáhl z filmové branže. Zemřel v tichosti roku 1952. Žádný z tehdejších hollywoodských producentů nepřišel na jeho pohřeb.

 

300 mil. USD

Taková byla odhadovaná hodnota Fox Film Corporation v roce 1930.

 

Život s filmem

1879 - V Maďarsku se narodil William Fox, nejspíš pod jménem Wilhelm Fried Fuchs.
1879 - Foxova rodina emigrovala do Spojených států a usadila se v New Yorku.
1904 - Fox začal provozovat první kino, tzv. nickelodeon.
1915 - Založil filmovou společnost Fox Film Corporation
1915 - První film, který nová firma uvedla do kin, se jmenoval The Celebrated Scandal.
1919 - Fox začíná produkovat i filmové týdeníky.
1927 - Uvedl film Sunrise, který jako první využil Foxem vlastněnou technologii zvukového zápisu Movietone.
1929 - Fúzí dvou firem vytvořil síť kin Fox West Coast Theatres.
1929 - Neúspěšně se pokusil převzít kontrolu nad filmovou společností MGM.
1930 - Fox ztratil kontrolu nad svou společností.
1933 - Jím vytvořený řetězec kin koupila společnost The National Theatres Corporation.
1935 - Původní společnost Fox Film Corporation se sloučila s firmou Twentieth Century Pictures.
1952 - Fox zemřel v tichosti ve věku 78 let.
2016 - Původní Foxova firma je nyní součástí impéria Ruperta Murdocha.



William Fox stál u zrodu amerického filmového průmyslu.


Foxova společnost Movietone produkovala filmové týdeníky.


Dnešní studio 20th Century Fox vzniklo z původní Foxovy společnosti.


Snímek Sunrise F. W. Murnau využil k zaznamenání zvuku na filmový pás, který vznikl pod Foxovou společností.


The Celebrated Scandal byl první film uvedený firmou Fox Film Corporation.

 

Foto: ČTK, Shutterstock, Profimedia.cz, Department of Maps Prints and Photographs The Royal Library Denmark, Fox, archiv

Související