Herny a kasina postupně zmizí z českých vlakových nádraží. Zákaz hazardu na železničních stanicích sice předminulý týden neprošel přes poslance, automatů se však chce zbavit budoucí vlastník nádraží − Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Je nám milejší smysluplný nájemce než herny, se kterými je spojená kriminalita a škody, shromažďují se tam různé živly," uvedl šéf správy kolejí Pavel Surý. SŽDC má letos v červnu od Českých drah převzít více než 1500 nádraží a okamžitě chce začít s opravami prvních z nich.

Postupně bude do opravených budov shánět nové nájemce. Přednost dává státním úřadům, policii, poště, lékařům nebo drobným obchodníkům. Heren se chce postupně zbavit i za cenu toho, že jim lze naúčtovat vyšší nájem, než na jaký mají úředníci. "My jsme si zvolili takovou filozofii, že si raději najdeme solidního partnera, i když za méně peněz," dodal Surý.

170 heren

nacházejících se na nádražích by postupně mělo skončit.

Skončit by tak postupně mělo téměř 170 heren, které se podle odhadů ministerstva financí na vlakových nádražích nacházejí. Ministerstvo je chtělo zakázat přímo v novém zákoně o hazardu, který byl schválen minulý týden. Narazilo s tím ale u poslanců, kteří argumentovali tím, že si o povolení heren na nádražích mají rozhodovat samy obce.

"Chtěli jsme, aby herny nebyly tolik vidět. Nádraží jsou mnohdy nejfrekventovanější místo v obci. Chceme, aby do herny a kasina mohl jít pouze ten, kdo po tom nějakým způsobem baží. Ale aby člověk, který někam jede a o hernu nestojí, ji neměl přímo na očích," vysvětlil navrhovaný zákaz náměstek ministra financí Ondřej Závodský.

Argumenty ministerstva financí potvrzuje i generální ředitel SŽDC Surý, podle kterého herny na nádražích odrazují cestující. "Podívejte se třeba na Masarykovo nádraží v Praze, kde je půlka prostor prazvláštně obsazená, jsou tam i automaty. Ve Francii by takové nádražíčko bylo plné kaváren a butiků, tady se lidé snaží zkrátit dobu čekání na minimum, jen aby nepřišli o peněženku," uvádí Surý.

Dobrým příkladem, kde odstranění heren pomohlo, je podle něj pražské hlavní nádraží. "Od té doby, co zmizely ty mraky automatů a místo nich je obchodní zóna, je to tam mnohem příjemnější," dodává šéf správy kolejí.