Šestiprocentní nárůst tržeb na více než 17 miliard korun vykázala loni skupina Škoda Transportation. Za posledních pět let jde téměř o pětinový nárůst. Zajistil to zejména export, který od roku 2010 vzrostl o více než 40 procent. Největší česká strojírenská skupina vyvezla loni zhruba dvě třetiny produkce. Řekl to její generální ředitel Tomáš Ignačák.

"Počet zaměstnanců vzrostl o 21 procent na 5600," uvedl. Nárůst zajistil i loňský nákup finské firmy Transtech s 500 lidmi. V ČR posílily všechny dceřiné podniky, hlavně plzeňské Škoda Transportation a Škoda Electric i ostravská Škoda Vagonka a Pars Nova Šumperk.

Tramvaje s trolejbusy a jejich výzbroje loni tvořily polovinu tržeb. Škoda loni vyrobila 92 tramvají, což je srovnatelné s předloňskem, hlavně do turecké Konyi, Bratislavy a do Prahy, kam loni šlo 34 vozů. Škodovka loni prodala 280 trolejbusů, téměř stejně jako o rok dříve.

Exportní firma chce dále posilovat export na Západ, kde se účastní řady tendrů. "Už nyní tvoří velkou část vývozu střední a jihovýchodní Evropa," řekl Ignačák. Do Německa má dodat 39 jednopodlažních elektrických jednotek za více než deset miliard korun, což by byla největší česká zakázka v západní Evropě. Odebere je britská firma National Express Rail, kterou loni v prosinci potvrdila Bavorská železniční společnost BEG jako vítězného operátora pro zajištění příměstské dopravy u Norimberku. Neúspěšní kandidáti se ještě odvolávají.

Loňskou hlavní zakázkou byly elektrické vlaky pro německé dráhy Deutsche Bahn, tedy NIM Express za 2,6 miliardy korun. Jde o šest šestivozových patrových souprav s rychlostí až 190 km/h. "V Plzni už dokončujeme dvě lokomotivy, ve Vagonce montují soupravy s řídicím vozem. Lokomotivy čekají testy a homologace," uvedl Ignačák. Souprava by se měla prezentovat na zářijovém veletrhu Innotrans v Berlíně.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Loni také pokračovala výroba elektrických vlaků RegioPanter. Začátkem roku uzavřela Škoda s Českými drahami smlouvu na 11 dvoudílných vozů, z nichž dva jezdí od prosince na letiště Ostrava-Mošnov. "Velkým projektem je nástup InterPanterů (dálkové jednopodlažní vlaky), kdy jsme využili přednosti regionálního pantera. Dodáváme deset pětivozových a čtyři třívozové a předáno a nasazeno na tratích už je osm jednotek," uvedl ředitel. Všechny budou hotové do dubna 2017.

Skupina loni investovala do výzkumu a vývoje opět téměř jednu miliardu korun, předloni to bylo 970 milionů korun. Hlavně do vývoje NIM Expressu, nových modelů a tramvají určených na Západ.