Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Nápad na cestování v kapsli, který se tak zalíbil miliardáři Elonu Muskovi, že se rozhodl podpořit jeho další rozvoj, se v těchto dnech mění v realitu. K životu ho však probouzejí firmy, s nimiž tento propagátor elektromobilů a kolonizace Marsu nemá mnoho společného.

Společnost Hyperloop Technologies na začátku ledna oznámila, že v letošním prvním čtvrtletí vybuduje testovací dráhu nedaleko Las Vegas. Firma s podobným názvem Hyperloop Transportation Technologies zřejmě rozjede v Kalifornii testy o pár týdnů později. 

Vizi nového přepravního systému představil miliardář Elon Musk v létě 2013.

Je podobně jako potrubní pošta založen na ocelovém tubusu, jímž budou budou rychlostí až 1300 kilometrů v hodině projíždět hliníkové kapsle s cestujícími. Přitom vysokorychlostní vlaky se dnes pohybují rychlostí 300 kilometrů za hodinu. V Česku se pro srovnání chystá výstavba kolejí, kde by soupravy mohly jet maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině.

Elon Musk původně koncepci cestování v kapsli označovanou Hyperloop zveřejnil hlavně proto, aby zákonodárce donutil zastavit budování rychlovlaku, který sám považoval za zastaralý. Vysokorychlostní trať má propojit kalifornská města Los Angeles a San Francisco. "Navrhují vlak za 60 miliard dolarů. Bude to nejpomalejší rychlovlak na světě s nejvyššími náklady," rozčiluje se Musk v nedávno vydaném životopise od Ashleeho Vance. Hyperloop by měl stejnou, 600 kilometrů dlouhou, trasu urazit za pouhých 30 minut.

Americký novinář Vance popisuje i další detaily projektu Hyperloop. Mimo jiné tvrdí, že se po blízkých přátelích Muska stal prvním člověkem zvnějšku, kterému se americký vizionář se svými plány ještě před jejich zveřejněním svěřil. "Vyprávěl mi, že myšlenka pramenila z jeho nelibosti k návrhu kalifornského rychlovlaku," píše Vance.

Zastavit stavbu rychlodráhy se americkému vizionáři nepodařilo. Projekt má být dokončený v roce 2029 a na překonání 600 kilometrů mezi L. A. a San Franciskem bude potřebovat dvě a půl hodiny, což je pětkrát déle než revoluční kapsle. A navíc má být trať i desetinásobně dražší, vybudování tubusu by proti tomu vyšlo jen na šest miliard dolarů.

Elon Musk, který dal ostatním k dispozici i rozsáhlou studii o hypersmyčce, se původně novému způsobu dopravy sám věnovat nechtěl. "Musím se plně soustředit na řízení firem SpaceX a Tesla," tvrdil. Překvapil ho však zájem o nový projekt, a tak se rozhodl vytvořit alespoň prototyp. Mezitím se ale do nápadu "zakousli" další. 

Výraznou postavou v uvádění cestování v kapsli do praxe se stal investor Shervin Pishevar.

Vystudovaný biolog původem z Íránu stál před časem u zrodu taxislužby Uber, nyní pomáhá rozjet společnost Hyperloop Technologies. Ta má nyní zřejmě nejblíže k praktickým testům. Buduje dráhu o délce tři kilometry a na ní následně při nižších rychlostech otestuje chování systému. Se zkouškami chce začít na jaře. V těchto dnech přiváží do nevadské pouště obří roury z oceli, které následně spojí do tubusu.

 Funkční systém pro přepravu cestujících chce mít firma hotový za pět let. Plánuje propojit téměř 400 kilometrů vzdálené Las Vegas s Los Angeles.

I tak by však firmu Hyperloop Technologies mohla při budování přepravního systému nové generace předběhnout konkurence.

 "V roce 2018 nebo 2019 bychom chtěli vozit první pasažéry," prohlásil v prosinci Dirk Ahlborn, šéf společnosti Hyperloop Transportation Technologies. Firma chce během několika měsíců vybudovat osmikilometrovou zkušební dráhu v kalifornském Quad Valley. Tu mají kapsle projet za 80 vteřin.



K větší aktivitě se nyní probírá i Elon Musk, i když konkrétní pokroky ve svém projektu zveřejňuje pouze sporadicky. 
V prosinci vybral studentské týmy, které se budou podílet na rozvoji konceptu. Musk plánuje vybudování testovacího tubusu pro kapsle o délce zhruba 1,5 kilometru v těsné blízkosti svých firem SpaceX a Tesla v kalifornském Hawthornu.

Zahájení stavby sice oficiálně neohlásil, ale podnikatel českého původu John Vanhara, který má sklady v těsném sousedství, upozorňuje, že zástupci SpaceX už v oblasti skupují pozemky.  Není tedy vyloučené, že první významný propagátor hypersmyčky Elon Musk otestuje na jaře revoluční způsob dopravy jako první.

obalka Ekonom 2016 2 * Do jak velké vzdálenosti se tubusy vyplatí stavět?

* Jaká je česká realita?

* A kdy se dočkáme vysokorychlostních vlaků?

Odpovědi najdete v aktulním čísle týdeníku Ekonom, které přináší velké téma o železniční dopravě. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související