Technické parametry

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2755 ccm
Výkon: 130 kW (177 k)
Toč. moment: 450 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 12,7 s
Max. rychlost: 175 km/h
Komb. spotřeba: 7,4 l/100 km
Rozměry: 4780 x 1885 x 1845 mm
Cena: 1 615 900 korun včetně DPH

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Japonský off-road má velmi dlouhou tradici. Oblíbili si ho nejen řidiči, ale i armády států, které ho nasazovaly do obzvlášť těžkého terénu. V novodobé podobě sice už víc hraje na notu luxusu a pohodlí, přesto se ale svých klasických atributů nevzdává - ať už jde o rozměry, vysokou hmotnost, prostornou kabinu nebo právě schopnosti v terénu. Vůz ovšem mohou zdobit velká kola, LED pro denní svícení nebo světlomety s parádním dosvitem. U nich se nám ale během testu stávalo, že nás protijedoucí řidiči problikávali. Asi dost oslňují.

Land Cruiser lze mít v provedení pro pět nebo sedm cestujících, kdy je k dispozici ještě třetí řada sedadel. Prostoru v kabině je na ně dost. A komfortu také. Ve výbavě Executive, se kterou auto dorazilo na týdenní zkoušení, je totiž připraven i Blu-ray přehrávač. Vyklápí se ze stropu a má dálkové ovládání i připojení na sluchátka. Toyota se očividně snažila, aby si pasažéři uvnitř připadali jako v nezničitelném tanku. Masivní stupačky pomohou k výstupu do sedadla, na předních sloupcích jsou zase madla. Ta poslouží nejen pro nástup, ale i pro zachycení, když se zrovna překonává těžký terén.

Každopádně jde o vůz ze staré školy. To naznačuje třeba provedení palubní desky, které bylo šik v 90. letech. Dnes už je uspořádání ovladačů ve stylu hi-fi věže zaostalé, stejně jako falešný dřevěný dekor. Ten se objevuje i na volantu, kde je obzvlášť nepříjemný. Třeba vyhřívání totiž funguje jen na jeho bocích, kde je kůže. Výbava je bohatá včetně adaptivního tempomatu, solidní zvukové aparatury, navigace nebo sady kamer. Ty pomohou při manévrování v úzkých prostorech, kde si řidič s Land Cruiserem připadá jako slon v porcelánu.

Jenže do městského provozu si majitel většinou toto auto nepořizuje. Výjimkou je ten, kdo ho chce jen k sebeprezentaci. Ostatní ocení hlavně jeho schopnosti utáhnout až tři tuny brzděného přívěsu a vyjet prakticky kamkoliv. A to i přesto, že se pod jeho kapotou objevil nový motor. Ten povinně splňuje emisní normu Euro 6. Jde o vznětový čtyřválec o neobvykle vysokém objemu 2,8 litru, který nahrazuje v nabídce starší třílitr. Uživatel sice přišel o pár koní - novinka má 177 koní, ale zase mu přibyl točivý moment. S novým automatem je to 450 Nm. I tak je ale po nastartování poznat, o jaký typ motoru se jedná. Silný klapot nejen za studena a vibrace v kabině při stání na semaforu nejsou právě luxusním zážitkem. Na druhou stranu je možné takové chování bytelnému off-roadu odpustit.

A bude mu nutné odpustit i jeho projev na běžné silnici. Přes stavitelný podvozek - lze volit nejen světlou výšku, ale i tuhost tlumičů, se Land Cruiser chová na asfaltu neohrabaně. Čtyřválec stačí na průměrnou dynamiku, a to ho ještě řidič musí vší silou tlačit vpřed. Výsledkem je fakt, že spotřeba se prakticky neliší od předchůdce. Mastodont bude bez okolků jezdit za 11,5 litru nafty 100 kilometrů, ačkoliv mu tabulka přikazuje o čtyři a půl litru menší příděl. Převodovka se šesti stupni však ve vyšších rychlostech řadí hladce. Jen při popojíždění ve městě jsme se setkali s občasným škubáním.

Kdo v garáži Land Cruiser už má, ví, že jeho hlavním trumfem jsou schopnosti mimo asfalt. Díky velkým nájezdovým úhlům nebo stavitelné světlé výšce je nezastavitelný. To si navíc ještě můžete dopřát uzávěru mezinápravového diferenciálu, nebo zadního. K dispozici je samozřejmě i redukční převodovka a režim "crawl" neboli plazení. To pomůže v těch nejtěžších případech, kdy je potřeba překonávat velké kameny, kořeny a schody. Auto se automaticky sune kupředu, řidič může rychlost plazení regulovat masivním otočným voličem na středovém panelu. V terénu mu tak mohou konkurovat snad jen o poznání dražší souputníci Range Rover nebo Mercedes-Benz G. I tak ale daná cena za top verzi není pro každého. A to ho ještě lze mít s šestiválcem nebo v superluxusním provedení V8.

Související