Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Kdyby tomu tak bylo i jinde, byla by to pro koncern VW skvělá zpráva. O jeho osudu totiž nerozhodne jen vývoj prodeje nových automobilů a výše uložených sankcí. Důležitou roli sehraje rovněž to, jak dopadnou auta z operativního leasingu. Ta zůstávají majetkem leasingové společnosti, a celé kouzlo operativního leasingu spočívá v tom, že je firma po ukončení smluvního vztahu dokáže dobře prodat.

Samotné splátky nemohou být příliš vysoké, jinak by se zákazníkům vyplatilo koupit si nové auto za hotové. Leasingová firma však obvykle dokáže prodat ojetý automobil za lepší cenu, než by to uměl její klient. Díky tomu je pro ni celá operace zisková.

Skandál VW tak může ohrozit všechny leasingové společnosti, jež vykazují nějaká koncernová auta ve svém portfoliu. Propad cen automobilů s naftovými motory řady EA 189, které mají problematický software řídicí jednotky, by ovšem nejvíce dopadl na firmu Volkswagen Financial Services. Právě té se v následujících měsících bude vracet nejvíce aut značek VW, Audi, Škoda a Seat s problematickými dieselovými agregáty.

Kdyby se všude dělo totéž, co v Česku, tuto klíčovou součást koncernu VW by žádné zásadní potíže nečekaly. Z čistě racionálního pohledu by to tak dokonce mohlo být, protože majitelé dotyčných aut nemusejí mít žádné velké obavy – nanejvýš stráví hodinu v servisu. A v případě ojetých aut, která již budou mít povinný servisní zásah za sebou (protože jej leasingová společnost v příštím roce zajistí), nečeká nové vlastníky patrně vůbec nic.

Jenže rozhodování zákazníků bývá často emocionální. Češi jsou poměrně ekologický národ, ale jen pokud jde o třídění odpadu, zateplování domů, péči o zeleň a podobně. V případě automobilů se emisemi většinou příliš nezabývají a mají pocit, že je to celé jeden velký humbuk, nesmyslný požadavek byrokratů z Bruselu.

V západní Evropě je to ale trochu jinak, neboť v mnoha zemích úřady auta s vyššími emisemi sankcionují a ekologická vozidla naopak dlouhodobě podporují. Tam tedy musí koncern VW očekávat komplikace. Jejich dopad ovšem může podstatně zmírnit, pokud se mu podaří zorganizovat svolávací akci tak, aby byla pro motoristy co nejméně nepříjemná.

obalka Ekonom 2015 49- Musí mít majitelé dieselových automobilů koncernu Volkswagen se "šidicím" softwarem obavy z běžných technických prohlídek a měření emisí?

- Padá jejich zůstatková hodnota?

- Není lepší auto prodat, dokud je čas?

Zeptali jsme se automobilek, prodejců i odborníků z branže. Jejich odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nové číslo Ekonomu si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu a iPhonu.

Související