Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Skřípění brzd a řinčení sypajícího se skla. Řidič kamionu na Pražském okruhu nestihl včas zareagovat a v šedesátikilometrové rychlosti narazil do dodávky před sebou. Škoda na Fordu Transit je zjevně nezvratná. Do pěti minut přijíždí na místo nehody asistenční vůz polepený logy největších pojišťoven.

"Pán z asistenční služby mi okamžitě strčil pod nos smlouvu, kterou když prý podepíšu, vyřídí za mě zdarma vše s pojišťovnou, zařídí odtah a zajistí náhradní dodávku," vzpomíná na nedávnou nehodu řidič dodávky Karel Novotný.

Kdyby tehdy využil služeb takzvaného lovce nehod, přišlo by půjčení náhradního vozidla o 44 tisíc korun dráž, než je běžná cena, a pravděpodobně by musel tento rozdíl zaplatit z vlastní kapsy.

Týdeník Ekonom ale zná i případ starý několik let. Řidič Škody Octavia skončil ve svodidlech s promáčknutou kapotou. Na místo opět přijel jako první lovec nehod. Když šofér od pojišťovny požadoval náhradní auto, bylo mu řečeno, že se může obrátit na jakoukoliv půjčovnu a že mu bez problémů vše proplatí. On tehdy využil služeb lovce nehod a byl podle svých slov maximálně spokojen. Pojišťovna mu bez problémů uhradila půjčovné i přesto, že bylo o polovinu dražší než běžný standard.

Jak to, že je na silnicích možné setkat se s oběma případy? Řada asistenčních firem, byť nejsou smluvními partnery pojišťoven, vám skutečně pomůže, a i když jim pojišťovny třeba vše neproplatí, poškozené řidiče do sporů nezatahují. Jak ale neodejít z nehody ještě s větší újmou, než je psychický šok? Jaké jsou současné praktiky té "horší" skupiny lovců nehod?

Spory o tisíce korun

Podle zjištění Ekonomu řeší pojišťovny každý rok stovky případů, kdy faktury za zapůjčení náhradního auta i opravy výrazně převyšují uznatelný rámec. Přestože v minulosti bylo téměř běžnou praxí, že požadovanou částku proplatily v plné výši, nyní už přispívat na platy zejména nesmluvních asistentů odmítají.

"Pokud jsou například hodinové sazby autoservisu předražené či jsou výrazně nad průměrnou sazbou stejných servisů v regionu, nebo dokonce servis fakturuje v rámci nárokované škody úhradu opravy nesouvisejících poškození, dochází k neuhrazení celé nárokované částky," potvrzuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Týdeník Ekonom se vyptával všech velkých pojišťoven, v kolika případech už celou částku neproplatily, otázka ale zůstala bez odpovědi.

"Co vím od bývalých kolegů, tak se v poslední době musí s pojišťovnami prát o tisíce korun," potvrzuje nejmenovaný zdroj týdeníku Ekonom, který působil v oblasti asistenčních služeb pět let. Ti šťastnější řidiči narazí na lovce, kteří mají silné právníky a pojišťovna jim nakonec přece jen vše proplatí nebo mají v servisech takové provize, že se mohou i několika tisícikorun vzdát. Horší situace nastává, když chtějí peníze od poškozených řidičů.

"Pokud někteří plnou částku nezískají, zkouší to přímo na zákazníky," potvrzuje zdroj Ekonomu. Mediálně známý je třeba případ paní Marie z Prahy, která měla jen drobnou nehodu. Spolupráce s lovcem nehod ji nakonec stála 16 tisíc korun. Tolik chtěl totiž doplatit za opravu auta nad rámec toho, co mu uhradila pojišťovna.

Lovci se objeví skoro u každé nehody

Kolik takových subjektů se na trhu v současné době pohybuje, není zmapováno. Podle odhadů společnosti Allianz se ale lovci nehod jen v Praze objevili loni u 80 procent bouraček, nahlášených policii. "Dojde‑li k jednání s účastníky dopravní nehody, tak předpokládáme, že minimálně ve třech čtvrtinách případů se podaří lovci nehod uzavřít dohodu na nějakou službu," odhaduje mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Každopádně tento fenomén je doménou výhradně velkých měst a jejich "výpadovek" a nejrizikovějších úseků dálnic. Nejvíce ohroženi jsou řidiči v Praze, Ostravě, Plzni nebo Brně. "Ve velkých městech se s lovci nehod setkáváme prakticky denně," potvrzuje Michal Egert ze společnosti Europ Assistance.

Jejich nespornou výhodou je, že jsou připraveni a hlavně bedlivě sledují všemožné informační kanály o dopravních nehodách. U nehody tak dokážou být mnohem dřív než třeba policie. "Ještě před pěti deseti lety byl tento byznys zlatý důl pro pár subjektů, které byly napojeny na policejní vysílačky nebo hasiče či záchranku. Nyní mají všichni možnost dozvědět se o dopravní nehodě z veřejných databází," vysvětluje sílící konkurenční boj "silničních supů" zdroj Ekonomu.

obalka Ekonom 2015 48- Jaké peníze se točí v nehodovém byznysu?

- Jaké nekalé praktiky používají někteří lovci nehod?

- A jak se jim bránit?

Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 26. listopadu. Nové číslo Ekonomu si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu a iPhonu.

Související