Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Nejznámější sopka a dominanta celé oblasti Puy de Dôme se tyčí jen pár kilometrů od města a je vyhledávanou turistickou atrakcí, neboť je zde vybudován unikátní sopečný park Vulcania, v němž lze zjistit vše o vývoji sopek.

Přestože slavný kopec s výškou 1500 metrů navštíví ročně přes půl milionu turistů, městečko Clermont-Ferrand je z hlediska historie mnohem zajímavější a důležitější.

Vraťme se na skok o dva tisíce let zpátky. Tehdy se Clermont-Ferrand stal svědkem jedné z nejdůležitějších bitev starověkého světa, neboť nedaleko města se utkala římská dobyvatelská armáda Julia Caesara s armádou mladého náčelníka Vercingetorixe, který se stal vůdcem posledních svobodných galských kmenů.

Přestože mladý Gal lépe vyzbrojenou a organizovanou armádu budoucího římského císaře porazil, svobodu hrdým Galům stejně nezajistil. Římská armáda totiž brzy zkonsolidovala své síly, Galy porazila a jejich statečného vůdce zajala. Vercingetorix byl v poutech odvezen do Říma, kde byl popraven. Až mnohem později mu v Clermont-Ferrandu postavili velkolepý pomník.

Zrození tlustého panáčka

Nyní už přeskočme dlouhé dva tisíce let, kdy se tu zas tak nic důležitého nedělo, a přenesme se do roku 1889. V tomto roce přebírají bratři Édouard a André Michelinové dědovu továrnu na zemědělské stroje a brzy poté přichází s prvními patenty na výrobu cyklistických a automobilových pneumatik, které zahýbají světem (byť vzduchem plněnou pneumatiku vynalezl jen o pár let dříve jaksi mimochodem skotský veterinář Dunlop).

V té době se rodí tlustá pneumatiková postavička Bibendum (později je vybrána listem The Financial Times jako nejlepší logo všech dob) a v roce 1900 vzniká další projekt, který má dnes v Evropě ještě prestižnější postavení než samotná značka pneumatik.

V současné době Michelin zaměstnává přes 100 tisíc osob, ale v samotném městě už sídlí jen vedení společnosti (přitom v první polovině století přímo v Clermont-Ferrandu pracovalo v továrnách na 30 tisíc lidí). Část továrny se proto změnila na muzeum - před pěti lety zde byla otevřena na ploše dvou tisíc čtverečních metrů expozice s názvem Dobrodružství Michelin, kterou od té doby navštívilo na 350 tisíc lidí. Součástí expozice je také replika slavného vozu L'Eclair (Blesk) z roku 1895, který měl jako první na světě nafukovací pneumatiky - samozřejmě značky Michelin.

Kam zajet na oběd?

Byla to tenkrát pionýrská doba. V roce 1900 jezdilo po Francii jen tři tisíce automobilů, ale vizionář André Michelin už tehdy tušil, že bude zapotřebí průvodce, který nabídne automobilistům užitečný seznam opraven, hotelů a restaurací, kde se dobře vaří. A tak se roku 1900 zrodil fenomenální průvodce, který v pozdějších letech získal takovou prestiž, že rozhodoval o bytí, či nebytí lepších restaurací (a občas i o životě jejich šéfkuchařů).

Michelinův průvodce byl nejprve rozdáván zdarma, až později se začal prodávat a ve 30. letech také přibylo hodnocení nejlepších podniků na škále od jedné do tří hvězdiček. Průvodce Michelin stále expanduje - ve 21. století začaly vycházet nové edice mapující gastronomii New Yorku či Hongkongu.

Zatímco ve Francii má průvodce po gastronomii stále vysoké renomé, v mnoha jiných zemích je kritizován za neobjektivní či zkreslené informace. Britská či americká odborná veřejnost tvrdí, že komisaři straní francouzské gastronomii, další odborníci si zase stěžují, že je Michelin konzervativní a jen velmi nerad rozděluje hvězdičky v nových destinacích.

To je i případ Prahy, která má již několik let pouze dvě restaurace s michelinskou hvězdou, byť gastronomičtí odborníci tvrdí, že by si ji zasloužilo minimálně deset podniků. Naopak v samotném Clermont-Ferrandu, tedy ve městě s pouhými 150 tisíci obyvatel, je hned pět oceněných restaurací.

Související