Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Bas Lansdorp (38)

• V roce 2004 vystudoval strojní inženýrství na nizozemské University of Twente.

• Udělal si doktorát zaměřený na energetiku na Delft University of Technology.

• V roce 2008 založil firmu Ampyx Power, která se věnuje zpracování větrné energie. Působil v ní až do jara 2011, kdy prodal majoritní podíl.

• Následně spoluzaložil společnost Mars One, kterou nyní řídí.

Mars One

• Nizozemská společnost založená v roce 2011.

• U jejího zrodu stáli podnikatel Bas Lansdorp a fyzik Arno Wielders se zkušenostmi z Evropské kosmické agentury a z americké NASA.

• Společnost vyhlásila, že pošle lidi na Mars. Má jít o misi bez návratu. Zatím počítá s přistáním posádky na rudé planetě v roce 2027.

• Nyní firma zaměstnává asi deset lidí, jejich počet by se měl časem zvýšit na 250 až 1000.

Nizozemský podnikatel Bas Lansdorp založil společnost Mars One a chce poslat vybrané dobrovolníky na rudou planetu. S návratem posádky nepočítá. Výběr lidí pro misi i pobyt na rudé planetě mají neustále sledovat kamery.

Lansdorp sbírá peníze na projekt od sponzorů, investorů a od dárců. Moc se mu to ale zatím nedaří. "Nyní nás brzdí nedostatek financí," přiznává Lansdorp v exkluzivním rozhovoru pro týdeník Ekonom. Rozhodně však věří v úspěch projektu.

Z dvou set tisíc zájemců o let na Mars jste vybrali zatím stovku. Kdy oznámíte 24 finalistů, kteří poletí?

V příštím roce. Sezveme předvybrané zájemce a při osobním setkání dokončíme výběr. Chceme mít šest čtyřčlenných týmů. Může se ale stát, že když budou zájemci dostatečně kvalitní, necháme si sedm týmů. Pokud nás naopak nenadchnou, vybereme třeba jen čtyři.

A co bude dál?

Uchazeče o let potom začneme trénovat. To ale neznamená, že všichni poletí na Mars. Někteří se třeba zamilují nebo se rozhodnou mít děti a z mise odstoupí, další mohou onemocnět, u mnohých usoudíme, že nejsou dost dobří. Proto máme v plánu proces výběru každý rok opakovat a doplňovat uchazeče.

Jak týmy nakombinujete?

Chceme je co nejrozmanitější. První důvod je ryze byznysový. Čím rozmanitější posádka poletí, tím více různých lidí a organizací může náš projekt oslovit. Už nyní víme, že ve čtyřčlenné posádce budou dva muži a dvě ženy.

Chceme také nakombinovat lidi v odlišném věku, pokud možno z různých kontinentů. Druhým důvodem je fakt, že rozmanitost posádky napomáhá při řešení problémů. Experimenty ukázaly, že ryze mužské týmy mají dobré výsledky během prvního roku spolupráce. V delším časovém úseku se mnohem lépe daří smíšenému kolektivu.

Chcete dostat lidi na Mars už v roce 2027. Je to vůbec reálné? Americká NASA, která má spoustu zkušeností a velký rozpočet, plánuje cestu na Mars nejdříve na rok 2030.

NASA na rozdíl o nás počítá s návratem posádky, takže její mise bude daleko náročnější. Potřebujete větší raketu, abyste na Mars poslala vše potřebné pro návrat zpět. Musíte přistát a zase vzlétnout, což je složité. Vezměte si, že starty běžných raket ze Země hlídají tisíce inženýrů, přesto pět procent z nich skončí nezdarem. Na Marsu takové zázemí nebude a rizika vzletu jsou přitom mnohem větší.

Ale vývoj rakety pro cestu zabere i tak dost času. Jak jste daleko?

Společnost Mars One nebude sama nic vyvíjet. Zakázky na technické vybavení budeme zadávat. V tomto případě může jít o společnost Lockheed Martin, která patří k nejzkušenějším při výrobě přistávacích systémů. Zatím diskutujeme o detailech. Myslím, že vše lze zvládnout tak, abychom dodrželi termín odletu. Navíc, pokud bude projekt úspěšně pokračovat a jen se trochu opozdí oproti harmonogramu, nebude mě to trápit.

Takže klidně odletíte třeba o pět let později, než nyní plánujete...

Ano. Ostatně původně jsme počítali s doletem na Mars v roce 2023. Zpoždění už jsme ohlašovali dvakrát. Důležité však je, abychom dělali pokroky. Pokud by se projekt jen zdržoval a nikam se nevyvíjel, ztratili bychom tvář.

Co nyní vaši misi brzdí?

Nedostatek financí. Na rozjezd další fáze potřebujeme téměř 17 milionů dolarů. Umožní nám rozšířit náš tým. Chtěli bychom zaměstnat lidi se zkušenostmi ve společnosti Lockheed Martin. Vyjednáváme také s vysoce postaveným člověkem v NASA, jenž má na starosti misi na Mars. Potřebujeme zpracovat studii zajištění podpory života na Marsu, musíme tam vyrábět vzduch, potraviny.

Co tedy kromě nedostatku peněz může misi na Mars zkomplikovat?

Ve střednědobém horizontu nás mohou potrápit technologie. Nevidím problém ani tak ve vývoji zařízení pro výrobu kyslíku nebo v ochraně astronautů před radiací. Náročné však bude zvládnout přistání na Marsu a vyvinout odpovídající skafandry pro astronauty. Musí být pohodlné a jejich případná oprava by neměla vyžadovat příliš velké množství náhradních dílů. Třetím rizikem pro naši misi jsou lidé. Bude náročné poskládat posádku tak, aby vydržela dlouhou dobu v uzavřeném prostoru.

obalka Ekonom 2015 44- Jak bude probíhat tréninky posádky pro let na Mars?

- Proč Bas Lansdorp neletí na rudou planetu sám?

- A kde shání potřebné peníze?

Celý rozhovor s Basem Lansdorpem najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nové číslo Ekonomu si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu a iPhonu.