Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Jaguar XE S

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2995 ccm
Výkon: 250 kW (340 k)
Toč. moment: 450 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 8,1 l/100 km
Rozměry: 4672 × 1850 × 1416 mm
Cena: 1 526 899 Kč

Za vzhledem auta stojí známý britský designér Ian Callum, a tak není s podivem, že se XE silně podobá většímu sourozenci z vyšší střední třídy, modelu XF, který také navrhoval Callum.

Menší Jaguar má decentní tvary, ale v ostrém provedení S ho zdobí pěkné sportovní detaily. Záď možná působí poněkud useknutě, ale zpředu jde o nezaměnitelnou šelmu. I díky jasně profilovaným světlometům.

Silnou podobnost s modelem XF objevíme také v kabině. Tvar palubní desky doplňuje originální oblouk vykládaný dřevem, který dává pocit, jako by řidič a spolujezdec seděli spíš v luxusním motorovém člunu. Poprvé s tímto tvarem přišla limuzína Jaguar XJ a XE ho rozehrává dál. Palubní deska je jednoduchá, dominuje jí samozřejmě zábavní systém. Jde o novou generaci, která se poprvé objevila v Land Roveru Discovery Sport. Menu je sestavené do dlaždic a je přehlednější a rychlejší než dříve. Bohužel ale stále nedosahuje rychlosti a kvality systémů od BMW nebo Audi, což je škoda.

Řidiči půjde ale hlavně o sportovní dojem a ten umí XE navodit na výbornou. Za volantem se sedí nízko, parádní jsou budíky ve velkých samostatných tubusech. Nezapomnělo se ale ani na parádní jaguáří detail - tlačítko START červeně pulzuje, jako by šelmě bilo srdce a stiskem tlačítka ji řidič probouzí. Na povel se také vysune kruhový volič automatu ze středového panelu. Zásadní problém? Stísněnost kabiny. Z hlediska prostoru je XE na úrovni minulého BMW řady 3, tedy je na tom velmi špatně. Na zadních sedadlech chybí místo na nohy i hlavu, to je ovšem daň za sportovní tvary sedanu.

Myslelo se totiž především na jízdní vlastnosti. Zásadní je už samotná stavba vozu, kdy Jaguar na šasi použil dva druhy hliníku. XE je tak jediným vozem ve střední třídě, který má takovou konstrukci. Stejně tak je vyladěn i podvozek, s lichoběžníkovými rameny vpředu a víceprvkovým zavěšením na zadní nápravě. V případě běžných naftových motorů, které zřejmě budou nejprodávanější, lze takové náčiní označit až za předimenzované. Testovanému třílitrovému šestiválci dopovanému kompresorem ale padne jako sako na míru.

Motor posílá na zadní kola 340 koní, což se snaží ukočírovat nejen automatická osmistupňová převodovka ZF, ale i velmi přesné řízení. Díky kompresoru je nástup točivého momentu v průběhu otáček rovnoměrnější, než jaký by byl s turbodmychadlem, auto se pak lépe ovládá plynem. Motor má také svůj specifický zvuk, který kombinuje typické vrnění kompresoru a znělé naladění výfuků. Takový koncert předvádí málokteré auto v této kategorii.

A totéž lze napsat i o jízdě jako takové. Stačí přehodit software do sportovního režimu, a auto se začne chovat jako podrážděná šelma na tenkém vodítku, která jen čeká na to, až se přetrhne. Řidiče přivede do řidičského ráje hlavně extrémně tenká hranice, na které je potřeba XE balancovat.

Podívejte se, jak se jezdí v Jaguaru XE:

Pod tlakem se totiž auto v zatáčkách chová nejlépe. Větší přidání plynu znamená rozvlnění zádě, což je bezpečné v případě, že ji hlídá elektronika. Vypnutá stabilizace je spíš volbou pro experty, auto se totiž velmi rychle dostane do driftu. Převod řízení je velmi ostrý, přední kola sedí díky velkým odklonům a přenáší do dlaní hodně informací, jako by Jaguar vozovku četl.

Pokud jde tedy o jízdní vlastnosti, nemá XE ve své kategorii konkurenta. Zábava za volantem je ale bohužel vykoupena slabou praktičností. Je potřeba počítat také s vyšší spotřebou (okolo 12 litrů benzinu na 100 km) a vysokou pořizovací cenou.