Technické parametry

Lexus NX 200t AWD

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 ccm
Výkon: 175 kW (238 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Max. rychlost: 200 km/h
Komb. spotřeba: 7,9 l / 100 km
Rozměry: 4630 x 1845 x 1645 mm
Cena: 1 129 000 korun včetně DPH

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

NX zaujme především svými ostře řezanými tvary, které jdou přímo proti oblým konkurentům v čele s Audi Q5 nebo Mercedesem-Benz GLC. Auto působí dynamicky a zároveň sebevědomě, a to zejména díky masivní masce chladiče a agresivně střiženým světlometům.

Uvnitř je ale úplně jiné prostředí. Palubní deska je rozmáchle vytvarovaná s vystouplým středovým panelem. Ačkoliv je vyvedena z plastu, jde o kvalitní materiál s dobrým slícováním. Lexus myslel i na ženy, které jsou častými zákazníky v jeho kategorii, a tak si pro ně připravil příjemné překvapení v podobě boxu na "šminky" nainstalovaného do středového panelu. Je v něm i zrcátko na líčení.

Škoda jen, že řidiči se budou možná z počátku prát se zábavním systémem. Ten má sice slušnou grafiku a jasně rozdělené menu, jenže se ovládá pomocí touchpadu na středovém panelu. To je poměrně nepohodlné, zejména za jízdy, kdy se do jednotlivých položek menu velmi špatně strefuje. Rozpačitý zážitek však plně vynahradí vysoce kvalitní audio nebo příjemný detail v podobě podložky s indukční nabíječkou, která u vybraných telefonů umožní bezdrátové dobíjení.

Ačkoliv je NX zástupcem třídy kompaktních SUV, s prostorem není v kabině žádný velký problém. Sedadla potažená perforovanou kůží svezou pohodlně čtyři dospělé a dostatek místa je i v kufru. Ten pod elektricky ovladatelnými pátými dveřmi nabízí rovných 500 litrů na zavazadla. Problémem by mohla být výš umístěná nakládací hrana, to ale jen ve chvílích, kdy by se majitel rozhodl stěhovat těžší náklad. Pod podlahou je pak ještě prostor na drobnosti v místech, kde jsou u hybridní verze umístěny baterie.

Zpět ale k pohonu, který je důvodem, proč si Ekonom vzal vůz k testu. Benzinový dvoulitr je zajímavá jednotka, která je vybavena systémem Dual VVT-iW. Za nic neříkajícím označením se skrývá mechanismus umožňující motoru pracovat v takzvaném Atkinsonově cyklu, což je chod, při kterém se díky opožděnému zavírání ventilů a zdvihu válců zvyšuje účinnost. I proto se může pochlubit výkonem 238 koní a 350 Nm. Za touto sílou také samozřejmě stojí přítomnost turbodmychadla typu twin-scroll. Motor je velmi dobře odhlučněn, ostatně stejně dobře jako podvozek. Jízda je proto velmi tichá a ani při vyšší akceleraci se v kabině neozývají nepříjemné zvuky.

Podíl na tom nese i automatická převodovka. Klasický hydrodynamický měnič má sice jen šest rychlostí, ale funguje mnohem lépe než bezestupňový systém u hybridního provedení, který kvůli konstantním otáčkám při akceleraci nechává auto znít jako rozbitý vysavač. O tom, že klasický benzinový motor je pro NX lepší volbou, svědčí i akcelerace z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy, což je o 2,1 sekundy lepší čas než v případě hybridu. Stejně tak je dobrá i pružnost, což lze využít k rychlému předjíždění.

Testovaný model byl vybaven pohonem všech kol, který zřejmě neposlouží tolik k výletům do přírody, ale spíš jako pomůcka za špatného počasí. I kvůli němu váží auto přes 1,7 tuny, a tak oproti hybridu není o tolik lehčí. Vysoká hmotnost má za následek, že se jen velmi těžko dosahuje slušné spotřeby. Auto tak nemá problém ve městě jet za 11 nebo 12 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Ekonom test v kombinovaném cyklu skončil za necelých 10 litrů, což není v této kategorii žádná sláva. Na druhou stranu je NX s klasickým motorem příjemným vozem na cestování. Na okreskách se předvádí s adaptivními tlumiči AVS, které jsou dostatečně komfortní a tuhé zároveň. Hlavním tahákem NX je ale fakt, že Lexus není na českých silnicích tak rozšířeným autem jako Audi nebo Mercedes.

Související