Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Nikdy dříve se v Česku neprodávalo tolik nových osobních aut. Zdálo by se tedy logické, že se dlouhodobý negativní trend obrátí a průměrný věk vozidel na českých silnicích začne klesat.

Ve skutečnosti se však ke konci prvního pololetí zvýšilo průměrné stáří osobních automobilů v Česku o čtvrt roku a blíží se k 15 letům. Vysvětlení tohoto paradoxu spočívá mimo jiné v mezinárodním obchodu s ojetými vozy.

V posledních měsících totiž výrazně sílí vývoz poměrně mladých, jen mírně ojetých osobních automobilů z České republiky. Nejde přitom jen o auta, která tady prodejci registrovali formálně a ryze účelově, aby je mohli okamžitě exportovat ke skutečným zahraničním zákazníkům.

Jsou to také reálně používaná firemní vozidla, u nichž například skončil operativní leasing. Současná relativně slabá koruna totiž působí proexportně, což se bohužel týká i zánovních aut – z hlediska zahraničních motoristů jsou tu nyní k mání (v přepočtu na eura) za fantastické ceny.

Na druhé straně ale neplatí, že by současný kurz koruny zastavil dovoz ojetých aut ze zahraničí. Ta se do Česka stále importují ve velkém, jsou však podstatně starší, než byla před intervencemi. Dovoz většiny relativně mladých ojetých aut se kvůli kurzu přestal vyplácet, zato sem míří spousta takových, která by už v západní Evropě nenašla žádného kupce.

Kurz koruny ovšem není jediným důvodem, proč je český vozový park přestárlý, a to nejen ve srovnání se západními státy, ale i s některými východoevropskými. Prakticky ve všech ostatních evropských zemích totiž proběhly nějaké akce, jejichž smyslem bylo dostat stará auta bez katalyzátoru ze silnic na vrakoviště (případně do muzeí), a ve většině vyspělých zemí existují dlouhodobé programy, které zvýhodňují ekologická auta.

Dále zde přežívá v podstatě formální problém, že v českém registru stále straší dávno nepoužívaná vozidla, která zůstala odstavená někde ve stodole či na zahradě, ale nikdo se je nenamáhal odhlásit. V neposlední řadě se pak na vysokém průměrném stáří vozového parku v České republice projevuje zdejší mzdová úroveň, neboť málokdo jezdí v přestárlém autě proto, že by ho to až tolik bavilo.

Související