Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Tabulka technických parametrů

Mercedes-Benz GLE 250 d

Motor: vznětový 2x přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 150 kW (204 k)
Toč. moment: 500 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Max. rychlost: 210 km/h
Komb. spotřeba: 5,7 l / 100 km
Rozměry: 4819 x 1935 x 1796 mm
Cena: 1 530 650 korun včetně DPH

Označení dává smysl. Písmeny GL nyní bude Mercedes nazývat všechna svá SUV, písmeno E zase oznamuje velikost. Menší SUV se proto nově jmenuje GLC a na podzim přijde naopak ještě větší s názvem GLS. Písmena tedy odpovídají řazení klasických sedanů Mercedes C, E a S.

Aby ale čtenář nebyl ze změti písmen zmaten, vraťme se k samotnému testu. Na něj přizvalo zastoupení automobilky novináře do horského střediska Kitzbühel a jeho okolí. Předvedlo zde nové GLE, které se na první pohled od ML příliš neliší.

Alespoň laik by měl problém oba modely od sebe rozeznat. Úprav zevnějšku je totiž jen minimum. Dají se najít například v oblasti předních světlometů nebo zadních brzdových světel. Jinak se ale nemění nic zásadního, GLE zůstává i nadále právoplatným zástupcem kategorie s jasnými tvary a snadno rozlišitelnou příslušností ke značce. Nově mu jen přibyl sourozenec GLE Coupé, který se pouští do tvrdého boje s SUV-kupé BMW X6.

GLE se výrazněji neproměnilo ani uvnitř, což konzervativnímu zákazníkovi Mercedesu bezesporu vadit nebude. Hlavní je, že si lze opět vybírat ze širokého množství luxusních materiálů. Špičkovou kůži na sedadlech tak může doplňovat hliník nebo ušlechtilé dřevo, ať už v silně lesklé nebo matné úpravě. Kromě toho auto nabízí množství prostoru pro čtyři dospělé cestující a jedno dítě na pátém místě uprostřed. Stěžovat si nejde na místo na nohy nebo hlavu. Navíc jsou přední sedadla široce nastavitelná a samozřejmě i vyhřívaná. Komfort je zaručen.

Mercedes do GLE nasadil novou verzi svého multimediálního systému Command, který nyní sídlí ve výrazně vystouplé obrazovce uprostřed palubní desky. Displej silně připomínající moderní tablety svádí k dotykům, ve skutečnosti jej ale takto ovládat nelze.

Stuttgart totiž zůstal věrný svému otočnému voliči na středovém tunelu a dotykové ploše, která připomíná touchpad u notebooku. Na složitější menu si řidič bude zřejmě zvykat o něco déle než na propracovanější iDrive od BMW, na druhou stranu ho nyní zdobí povedené animace. Zařízení lze samozřejmě doplnit i o sadu špičkových reproduktorů. V nabídce je třeba soustava Bang & Olufsen BeoSound za 131 tisíc korun. Hraje absolutně čistě. Navíc lze zábavním systémem vybavit i druhou řadu sedadel, takže děti se na dlouhých cestách nebudou nudit.

V Evropě a samozřejmě také v Česku je v drtivé většině případů volba motoru v kategorii velkých SUV jasná - diesel. Majitelé nejčastěji volí naftové šestiválce. Mercedes se ale nebojí ani čtyřválcového motoru, který se na sklonku modelové řady ML objevil pod označením 250 BlueTec. Nyní je k dostání ve verzi GLE 250 d, a to buď s pohonem jedné nápravy jako základ ceníku, nebo s pohonem všech kol 4Matic, který Ekonom testoval. S motorem se zároveň pojí nová automatická převodovka s devíti stupni 9G-Tronic. Mercedes tak "vychytal" aktuální trend, protože se devítistupňové automaty objevují ve stále větším počtu aut.

Dojmy z jízdy se čtyřválcovým SUV jsou smíšené. Ačkoliv se inženýři Mercedesu snažili co nejvíce motor utlumit, diesel se nedokáže nikdy zbavit svého typického klapotu, který je slyšet nejen na neutrál, ale i ve vysokých otáčkách při akceleraci.

Do kabiny se kupodivu dostávají i vibrace jednotky, naštěstí jen v minimálním podání. Po okamžitém přesednutí z verze se šestiválcem je ale rozdíl silně patrný. Ačkoliv se zdá být dodávaná dynamika spíš průměrnou, dá se nákup takové verze pochopit. Zejména z hlediska firemní politiky, která například u velkých společností umožňuje pořízení aut s nízkými emisemi.

Čtyřválec slibuje spotřebu 5,7 litru nafty na 100 km, reálně se pohybuje o dva litry výše, což na tak velké auto není špatný výsledek. Kromě toho nabízí citlivé řazení povedeného automatu a velmi komfortní podvozek. Kdo by si navíc chtěl zařádit v terénu, může si připlatit za off-roadový paket, který přichází s uzávěrou diferenciálu nebo redukční převodovkou. To pak auto zvládne i vyloženě těžký terén. Nové GLE proto působí všestranně a i se čtyřválcem jde o špičkové SUV.

Související