Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

BMW X4 xDrive30d

Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 190 kW (258 k)
Toč. moment: 560 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
Max. rychlost: 234 km/h
Komb. spotřeba: 5,7 l / 100 km
Rozměry: 4671 x 1881 x 1624 mm
Cena: 1 505 400 korun včetně DPH

Když v roce 2007 představilo BMW model X6, strhla se obrovská bouře komentářů. Spojení SUV se sportovním kupé bylo tak absurdní záležitostí, že řada kritiků ani nedokázala najít dostatečně silná slova, která by toto auto dokázala rozcupovat na šroubky. Jenže, jak známo, chutě zákazníků jsou jiné a pohledem kritiky se příliš neřídí. BMW X6 bylo velkým úspěchem.

Těžko se proto divit, že se Mnichovští rozhodli vyrobit další model, který jako by z oka X6 vypadl. Jde o BMW X4, tentokrát SUV-kupé odvozené z modelu X3 podobně, jako bylo X6 odvozené z modelu X5.

Je až neuvěřitelné, jak stejné tvary designéři použili. Jako by v počítačovém programu zvolili jen lehce jiné rozměry. Silueta vozu je naprosto totožná hlavně z bočního pohledu. A pokud by se zase člověk díval přímo na příď, nemá takřka možnost obě auta od sebe odlišit. X4 má ovšem zásadní výhodu, kterou je cena. Konečně na SUV-kupé dosáhnou ti zákazníci, kterým se X6 líbí, ale nemají na ně. BMW X4 začíná na 1,2 milionu korun, BMW X6 vyjde minimálně na 1,8 milionu.

Testovaný kus ovšem rozhodně na billboard s cenovkou "již od..." nepatří. Model X4 xDrive30d stojí nejméně 1 505 400 korun, a to je ještě nutné počítat s celou řadou drahých příplatků. Prozrazuje to kabina s pohodlnými sedadly s velkými možnostmi nastavení. Jsou příjemná na dlouhé cesty i na krátké svezení v zatáčkách.

Čalouněna jsou kvalitní kůží. Palubní deska pochází z BMW X3, je sice slušně zpracovaná, oproti větším modelům ale působí tak trochu jako chudý příbuzný. Najdeme na ní hodně měkkého plastu. Alespoň že na palubě nechyběl volant s tlustým věncem ze sportovního M paketu nebo velmi povedený multimediální systém iDrive s jemnou grafikou a bleskovými odezvami. Patří určitě k nejlepším na světě.

Zdálo by se, že SUV-kupé bude nepraktické. Není to úplně tak. Je sice pravda, že na zadních sedadlech je velmi málo místa v oblasti hlavy (za což logicky může svažující se střecha), prostor před koleny je ale totožný s BMW X3. Při přímém porovnání s velkým BMW X6 přitom nejde o až zase tak velký rozdíl. Kufr je kryt obrovským elektricky ovládaným víkem, které odkryje plochu s objemem rovných 500 litrů. To je více než dostatečná kapacita. Jen je nutné počítat s tím, že kufr je výrazně hluboký, avšak poměrně nízký. Pod roletku lze tedy skrýt méně nákladu.

Testovaný vůz byl poháněný dieselovým šestiválcem. Označení xDrive30d znamená třílitrový objem a spojení pohonné jednotky se systémem 4x4. Na palubě je také standardně umístěna automatická převodovka s osmi stupni, která je špičkou v oboru.

Ostatně, agregát také nelze jinak než chválit. Dokáže totiž vyrobit nadstandardní množství výkonu, tedy 258 koní a celých 560 Nm točivého momentu. A to má BMW v nabídce ještě silnější možnost 35d! Díky bleskovému nástupu síly už v nízkých otáčkách zvládá X4 vystřelit z nuly na stovku za 5,8 sekundy, auto se tedy blíží kategorii sportovních vozů (ničím jiným však ne).

Neuvěřitelné je, že i při předvedené dynamice si motor drží svůj apetit na uzdě. Při běžném ježdění, kdy se řidič nebude bát využívat motor ke své dominanci na silnici, si jednotka řekne o nějakých 8 až 8,5 litru nafty na 100 km. Umírněnější řidič je schopen dosáhnout i o litr nižší konzumace paliva.

Škoda jen, že nelze potence pohonu využít naplno. BMW X4 se možná vizuálně i silou snaží být sporťákem, ale kvůli vysoké stavbě, řízení a nastavení podvozku jím být nemůže. Standardní pružiny jsou v jeho případě poměrně měkké. Překvapením je občasné odskakování na nerovnostech a také nepříjemný hluk od zadní nápravy.

Celkově se tomuto vozu na českých silnicích moc nelíbí, asi by byl spokojenější doma v Bavorsku. Proto Ekonom doporučuje příplatek za adaptivní podvozek. I přes tento nedostatek se ale dá očekávat, že podobně jako větší BMW X6 bude i tento model velmi úspěšný. Ostatně už teď je na českých silnicích k vidění v poměrně hojné míře. A to navzdory všem kritikům.

Související