Úspěch firmy se odvíjí toho, jak kvalitní odborníci pro ni pracují. Posilovat renomé firmy coby atraktivního zaměstnavatele je proto stejně důležité jako budování silného brandu z hlediska spotřebitelů. Jak ekonomika roste, lidí s nejžádanějšími dovednostmi na trhu ubývá. Loňský výzkum agentury Manpower Group ukázal, že s nedostatkem talentů se potýká 38 procent dotazovaných firem z celého světa. Stejný trend můžeme očekávat i u nás. Firmy, které chtějí obstát, musí začít myslet na zadní kolečka. 

Úkol pro lídry 

Pojem "zaměstnavatelská značka" vznikl v devadesátých letech. Původně se opíral zejména o benefity, které firma uměla pracovníkům nabídnout, přičemž nábor spadal do kompetence personalistů. Dnes ale lidé přikládají daleko větší důležitost tomu, co o společnosti povídají její zaměstnanci, než tomu, co se píše v náborových inzerátech. S nástupem sociálních médií se úkol přitáhnout ty správné lidi přesouvá do hájemství lídrů. Potvrzuje to i výzkum společnosti Universum provedený mezi generálními řediteli, personalisty a marketéry.

Nastává tak čas propojit strategii zaměstnavatelské a korporátní značky a začít aktivně využívat sociální média. To vyžaduje schopnost jasně komunikovat firemní hodnoty. Skutečnost je však taková, že většina firem nemá strategii zaměstnavatelské značky vůbec definovanou. Podle mezinárodní studie agentury Employer Brand International buduje svou zaměstnavatelskou reputaci jen 17 procent společností. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Možná vás napadne, k čemu vlastně firmě dobré zaměstnavatelské renomé bude? Podívejme se na tři hlavní přínosy.

1. Nejlepší lidé vám nebudou utíkat 

Stabilní tým kvalitních odborníků si udrží jen takový zaměstnavatel, který svým lidem dokáže nabídnout zajímavou práci a pěstovat v nich nadšení. Takzvaný engagement (česky zapojení) znamená, že lidem záleží na tom, co dělají, že si čas do práce nechodí jen odsedět. Potřeba práce na smysluplných projektech a v lidsky příznivém prostředí je ještě výraznější u generace mileniánů (lidí kolem třicítky a mladších).

Lidem na všech pozicích musí být jasné, jak jejich práce přispívá k výsledkům celku a kam jejich firma směřuje. Zaměstnavatelé, kteří budování své značky berou opravdu vážně, mohou aspirovat na mezinárodně uznávaný certifikát Investor in People. Audit, který jeho udělení předchází, jim poskytne podrobnou zpětnou vazbu.

2. Přitáhnete ty nejlepší a ušetříte za náborové kampaně 

Vlivem sociálních médií se dnes renomé firmy odvíjí od toho, jak její značku vnímají zákazníci, jaký si k ní vytvoří osobní vztah. Proto sociální sítě nabízejí účinný a užitečný nástroj, jak lidem přiblížit, čím značka žije a co je pro ni důležité. Zaměstnavatelé, kteří se na sítích dokážou živě prezentovat a vést dialog se svými příznivci, mají daleko snazší nábor nových lidí. Příkladem je coworkingový prostor Impact Hub Praha nebo společnost kytary.cz, která prodává hudební nástroje.

Filip Černý, ředitel marketingu posledně zmíněné firmy, popisuje, jak mu sociální sítě pomohly při hledání nové asistentky: "Přihlásila se mi řada kvalitních zájemců, kterým jsem naši značku nemusel představovat. Díky profilům na sociálních sítích jsem rychle oddělil ‘zrno od plev‘ a zkrátil tak celý proces." Dodává, že cenné je také osobní doporučení v rámci komunity příznivců. "To je věc, kterou nekoupíte u žádného headhuntera."  

3. Posílíte hodnotu své značky jako takové 

Jak už bylo řečeno, hodnota značky je přímo úměrná její reputaci. Příležitosti, aby se o značce hovořilo příznivě, se nabízejí nejen v komunikaci se zaměstnanci nebo zákazníky. Dobré jméno si může firma udělat i tím, jak jedná s uchazeči o zaměstnání. Včetně těch odmítnutých. I ti se mohou stát jejími příznivci a třeba i zákazníky.

Firma, která na svém webu tvrdí, že ctí hodnoty jako respekt a profesionalita, to nejlépe dokáže tím, že všem kandidátům na jejich motivační dopis odpoví. A protože většina organizací se s odpovědí "irelevantním" uchazečům neobtěžuje, je to pro značku výborná příležitost, jak vyniknout.

Libor Pospíšil ze společnosti Hrivnak, která se zabývá strategickým řízením značky, je toho názoru, že brandu při náboru nejvíc prospěje, když je celý proces autentický a lidský. "Chce to ale odvahu. Neschovávat se za rádoby citlivá uniformní vyjádření, která odmítnutého uchazeče nakonec bolí ještě víc." Když dokážete potěšit i špatnou zprávou, boduje přitom nejvíc vaše značka.