Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Pouze v Česku (respektive v někdejším Československu) drží první místo s tak obrovským náskokem a jen tady může pomýšlet na podíl kolem 30 procent. Proto by si měla dávat úzkostlivý pozor, aby zde nepřicházela o přirozené lidské sympatie.

Poslední zprávy ovšem příznivcům značky nemohou dělat velkou radost. Automobilka dostala pokutu 49 milionů korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za to, že na takzvaných školeních zorganizovala kartelovou dohodu s prodejci.

Škoda chybu uznala a částku, která se díky tomu snížila o pětinu, v rámci narovnání uhradila. Zřejmě však nešlo o ojedinělou praktiku několika lokálních manažerů, protože rovněž slovenský antimonopolní úřad zjistil, že se firma snažila přimět dealery k domluvě o maržích.

Vzhledem k astronomickým tržbám automobilky je ta pokuta zcela zanedbatelnou položkou. Ale pro šetrného českého zákazníka půjde možná o další signál, že koupí škodovky přispívá nejen na fantastické dividendy, na výrazně nadprůměrné platy všech zaměstnanců a ještě lepší zlaté padáky manažerů automobilky, ale také na pokuty.

Nicméně čeští zákazníci (a nejen ti) mají škodovky stále v oblibě, a to hlavně kvůli jejich technickým kvalitám. Důkazem jsou dlouhé čekací doby na řadu modelů, zvláště pak na vůz Škoda Fabia Combi.

Ten těží nejen z generačního střídání, ale také z toho, že většina konkurenčních značek krátkozrace opustila segment malých aut s karosérií kombi v bláhovém domnění, že každý motorista se přece musí zamilovat do různých módních "crossoverů" (nafouknutých kříženců mezi hatchbackem, MPV či SUV).

Jenže ve skutečnosti mnohý zákazník stále potřebuje vozit v kufru dětský kočárek, velkého psa či pár pytlů cementu, a k tomu se klasický kombík hodí mnohem lépe.

Velmi dlouho se čeká také na Octavii Combi, přičemž v tomto případě se již lhůty nedají svádět na to, že by šlo o žhavou novinku. Problémem je, že se Škoda zbavila montážních linek v závodě Vrchlabí, kde nyní místo aut vyrábí automatické převodovky, a že v Mladé Boleslavi vyrábí také automobily Seat Toledo.

Tato dvě opatření sice vedla k optimalizaci nákladů a firmě umožnila dosahovat vyššího zisku, zároveň si tak ale Škoda výrazně zúžila manévrovací prostor, takže na zvýšenou poptávku po svých modelech nemůže reagovat dostatečně pružně.

Související