Verze R jako taková není pro Golf novinkou. Ještě v minulé generaci ovšem využívala benzinový šestiválec. Ten se teď už do všeobecného honu za emisemi nehodí, proto si nové R musí vystačit s přeplňovaným čtyřválcem, který ovšem patří k nejsilnějším na světě. Má totiž k dispozici maximum točivého momentu 380 Nm od 1800 otáček za minutu, přičemž volně přejde v maximální výkon na hranici 5500 otáček. Tím pádem je příděl síly zcela hladký a bez přerušení. Standardem je automatická dvouspojková převodovka DSG se šesti stupni.

Přenášet takovou sílu pouze na přední kola by nebylo snadné a ani efektivní. Proto pomáhá pohon všech kol 4Motion řešený mezinápravovou spojkou Haldex. Na přední nápravě je pak umístěna elektronická uzávěra diferenciálu XDS+, která významně pomáhá v zatáčkách. V případě nutnosti přibrzďuje rychleji se protáčející kolo na přední nápravě, a tím pomáhá v oblouku zatáčky. Snaží se tím také simulovat funkci opravdového diferenciálu. Další nutností pro sportovní jízdu je u Golfu R ještě snížený podvozek na světlou výšku 126 mm, který zároveň prošel patřičnými úpravami a je znatelně tužší než u klasického Golfu.

VW Golf R Variant

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 

Objem: 1984 ccm 

Výkon: 221 kW (300 k) 

Toč. moment: 380 Nm 

Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s 

Max. rychlost: 250 km/h 

Komb. spotřeba: 7,0 l / 100 km 

Rozměry: 4090 x 1720 x 1484 mm 

Cena: 1 049 900 korun včetně DPH

Španělský okruh Ascari je poměrně náročná trať plná zajímavých technických pasáží, klopených zatáček a nápadných klesání i stoupání. Golf R Variant hned na startu předvedl prudké zrychlení, když dokázal pokořit stokilometrovou hranici za 5,1 sekundy. Zrychlení pod plným plynem doprovází sportovní zvuková kulisa, kterou pro řidiče i okolí vytváří čtveřice velkých výfuků na zádi. Posádka uvnitř navíc dostane větší dávku zvuku díky jeho zesílení přes reproduktory, které naštěstí nezní příliš uměle. Praktická verze Variant je pro Golf R absolutní novinkou, dosud jezdil jen jako hatchback, proto se Ekonom vrhal do prvních zatáček s určitou skepsí. Bude kombi fungovat stejně dobře jako kratší model s méně nafouknutou karoserií?

Ukázalo se, že ano. Karoserie totiž přichází s ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy. K tomu se přidává ještě přesné řízení. Pohon všech kol rozděluje točivý moment mezi jednotlivé nápravy podle situace. Golf R Variant je zkrátka velmi dobře propočítaný vůz. Je až neuvěřitelné, v jaké rychlosti se dá vyrazit z oblouku zatáčky, aniž by auto vyletělo mimo asfalt. Golf je na okruhu skvělým strojem na hledání čisté stopy. Jedinou slabinou jsou brzdy, které se zdály být po několika náročných kolech vadnoucí. Bylo tak zapotřebí brzdit před zatáčkou dříve.

Ačkoli se ale Golf R Variant předvedl v Ascari v dobrém světle, rozhodně není primárně určen jen na závodní dráhy. Svého majitele bude těšit hlavně na běžné silnici. Díky prostorné kabině, která snadno pojme čtyři dospělé cestující, se dá využít i na rodinné cestování. Například kufr má kapacitu 605 litrů, což je jen o zanedbatelných pět litrů méně, než má jeho koncernový sourozenec Škoda Octavia Combi. Ten se ale v tak silném provedení nenabízí.

Písmeno R také přichází s bohatou výbavou a celou řadou stylových doplňků. Nadšenému řidiči se budou líbit sportovní nárazníky, přítlačné křídlo na zádi nebo rozšířené prahy. Uvnitř pak čekají sportovní sedačky s vysokými boky pro lepší držení v zatáčkách, speciální volant a vpravdě luxusní výbava. Příplatků je tak méně než obvykle. Jde třeba o kůži, střešní okno nebo ještě stylovější kola. Není divu, základní Golf R Variant totiž vyjde na nemalých 1 049 900 korun. Vzhledem k tomu, že jde o ojedinělý vůz na automobilovém trhu, si ale tuhle částku zaslouží.

Související