V průběhu loňského roku se v médiích objevily zprávy, které upozorňovaly na to, že uplatňování daňového odpočtu na výzkum a vývoj (VaV) může být pro firmy časovanou bombou. Je pravda, že posouzení, zda je konkrétní projekt pro VaV daňovou optimalizaci vhodný, je poměrně složité. Současně je důležité vědět, jak se má vést dokumentace a na co se má firma připravit v případě finanční kontroly. Jak tedy lze k odpočtu svědomitě přistoupit?

Jako odpověď na tuto otázku jsme připravili seriál, jehož záměrem je podělit se o letité zkušenosti poradenské společnosti Alma CG. Pomůžeme v něm s uplatňováním daňového odpočtu na VaV ve službách i průmyslu a shrneme některé poznatky z praxe.

Cílem je zobecnit zkušenosti z finančních kontrol a upozornit na možná základní rizika, kterým lze předejít. Za 5 let v Česku zpracovala Alma CG na 1400 projektů daňového odpočtu na VaV pro 150 klientů. Doposud finanční úřady projevily zájem o kontrolu odpočtu VaV ve 25 případech. Jaké můžeme nalézt společné jmenovatele?

Zatím chybí jasná metodika

Jednotný nebo předem předvídatelný postup finančního úřadu je v tuto chvíli nemožný. Finanční úřady se snaží o kvalitní a spravedlivé posouzení, ale mnohdy je to nad jejich síly. Chybí vyškolení lidé a zejména jednoznačnější metodika. Proto je v tuto chvíli skutečně chvályhodná činnost Technologické agentury ČR, která zpracovává analýzu současného stavu, včetně využití poznatků z praxe. Na konci by mělo vzniknout doporučení, od něhož by mohl být už jen kousek k dopracování přesnější metodiky, která firmám i finančním úřadům nyní chybí.

Důležité je formální zpracování

Dosavadní kontroly se v převážné míře soustředily na formální stránku věci, tedy zpracování povinných dokumentů, doložení souvisejících nákladů a celkové propojení s účetnictvím. V menšině případů se objevil také požadavek na doložení novosti a technické nejistoty u uplatňovaných projektů (dva základní parametry pro uplatnitelnost odpočtu VaV).

Desatero rad

1/ Dát si pozor na formální zpracování

2/ Oddělená evidence nemusí být účetní evidence

3/ Pro doložení nákladů lze využít zakázkovou evidenci

4/ Personální náklady si průběžně evidovat

5/ Do personálních nákladů nepatří centrální oddělení

6/ Provozní náklady jsou mnohdy nepodstatné

7/ Pozor na nakoupenou službu

8/ Projekt VaV je zpracován před zahájením projektu

9/ Projekt VaV podepisuje statutár

10/ Projekt VaV nemusí být rozsáhlý

Několikrát také vznikla diskuse, jestli je nutné náklady na VaV evidovat samostatně přímo v účetních analytikách nebo stačí evidence mimo účetnictví firmy, která z něj samozřejmě vychází. Některé finanční úřady totiž původně vyžadovaly oddělenou účetní evidenci a až po další diskusi přijaly i evidenci zpracovanou mimo účetnictví. Nakonec ale vždy s takto vedenou evidencí souhlasily.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se