Také není nic zlého na tom, když v některém silně ziskovém podniku vyplácejí slušné mzdy, a to i dělníkům u montážních linek. Jen tím si dotyčná firma zajistí jejich spolehlivost, a dotyční pracovníci si tu výplatu obvykle nestrkají doma do matrace, nýbrž dávají vydělat okolním obchodníkům, řemeslníkům, cestovním kancelářím a podobně.

Jenže žijeme v Česku, kde se úspěch neodpouští. Sotva Škoda Auto oznámila, že loni zvýšila zisk o 46 procent, vyrobila rekordní počet aut a vyplatí rekordní bonusy, ozvaly se hromy zleva zprava.

Takže na jedné straně tady cizácký kapitál tvrdě vykořisťuje naši dělnickou třídu, za peníze vytvořené pracujícím lidem pořádá nákladné koncerty a opulentní večírky pro hrstku privilegovaných, mlaská a vůbec se chová nenasytně. A k tomu všemu si ti imperialističtí germánští nadlidé pošlou domů do Říše tučnou dividendu, z čehož je patrné, že zde působí jen za účelem mrzké ziskuchtivosti a zotročování obyčejných českých lidí.

Na druhé straně panuje nemenší morální rozhořčení nad tím, že průměrný dělnický plat ve Škodě činí neuvěřitelných 34 tisíc korun. Taková přemrštěná, nějakými drzými odboráři vyjednaná mzda totiž podle názoru pražských analytiků trestuhodně rozvrací odvěký společenský řád, konkurenceschopnost celé země, cestu k moderním technologiím a znalostní ekonomice, elementární spravedlnost a veškeré principy tržního hospodářství.

A pak si kupte škodovku! Buď přispíváte nestydatému zahraničnímu kapitálu, který nikdy nemá dost, nebo nějakým levičáckým odborářům, kteří také nemají nikdy dost.

Mladoboleslavská automobilka se doma zkrátka dostala do nezáviděníhodné pozice třídního premianta, který navíc vyniká ve sportu, umí hrát na kytaru a líbí se holkám z áčka. Dospělí lidé by se ovšem neměli chovat závistivě a infantilně. V této nepřející atmosféře totiž poněkud zaniká důležitý fakt: je velká škoda, že tu nemáme mnohem více firem, které by byly obdobně úspěšné jako Škoda.

Související