Italská stavební společnost Serenissima Costruzioni podala námitku proti vyřazení ze soutěže na modernizaci dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Uvedl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Firma už dříve protestovala proti výsledku soutěže na modernizaci D1 mezi Hvězdonicemi a Ostředkem.

Jako vítěze tendru vybralo ředitelství silnic v obou případech jiné společnosti s vyššími nabídkami. V případě úseku Ostrovačice–Kývalka šlo o stavební společnost Skanska a u druhého tendru o sdružení společností Swietelski a Hochtief vedené Metrostavem. Kvůli námitkám nemůže ŘSD s vítězi tendrů podepsat smlouvu.

"Serenissima Construzioni ve své nabídce nepředložila přílohu C soupisu prací stavby 'Seznamy hodinových sazeb a cen materiálů, profesí a strojů', která je nedílnou součástí soupisu prací stavby," uvedlo ŘSD jako důvod vyloučení. Podle zástupců italské společnosti ale pravidla tendru umožňovala dodání této přílohy dodatečně a už dříve avizovali, že využijí proti svému vyřazení všech opravných prostředků.

Modernizace úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem je jedním ze tří, které chce ŘSD v letošním roce začít stavět. V plánu je rovněž modernizace dálničních úseků Měřín – Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka. Pokračovat budou rovněž zpožděné stavby na úsecích Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš, které nebyly dokončeny v loňském roce.

Hodnotu projektu na modernizaci zhruba pětikilometrového úseku Hvězdonice–Ostředek odhadovalo ŘSD při zadání stavební zakázky na necelých 580 milionů korun. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.