Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Heslem Amsterodamu byl vždy slogan "Žij a nech žít", díky čemuž se postupně propracoval v největší symbol svobody, otevřenosti a tolerance mezi všemi evropskými městy. V samotném centru, jen tři minuty chůze od hlavního náměstí, stojí slavná čtvrť červených luceren, kde za obrovskými okny nabízejí spoře oděné ženy sexuální služby.

Stvořeni pro byznys

Amsterodam byl vždy městem obchodu a tato nálepka mu zůstává i ve 21. století. Současný Amsterodam je jedním ze symbolů globalizace, neboť je centrem vedení (ať už přímo headquarters nebo jejich klíčových součástí) více než 1800 mezinárodních firem, včetně takových gigantů, jako jsou Adidas (sídlí zde oddělení mezinárodního marketingu, neboť vlastní vedení společnosti je v Německu), LG, Mattel či Hitachi.

V Amsterodamu sídlí také řada obřích nizozemských společností v čele s Philipsem, Aholdem či Heinekenem. Důvodem oblíbenosti města ze strany nadnárodních společností je nejen tradiční otevřenost, ale především vysoká odborná a jazyková vybavenost jeho obyvatel, včetně vysoké pracovní flexibility.

Jointy už jen pro místní

Významným ekonomickým přínosem je samozřejmě turistický ruch, neboť Amsterodam patří do desítky nejoblíbenějších evropských městských destinací a každý rok ho navštěvuje zhruba pět milionů turistů, kteří ve městě přenocují, dalších 15 milionů hostů přijíždí na jednodenní výlet. Před několika lety se však turistický ruch značně otřásl, neboť Evropská unie přinutila Nizozemsko, aby značně zpřísnilo svůj liberální přístup k měkkým drogám a zakázalo prodej marihuany a hašiše ve slavných amsterodamských coffee shopech turistům.

Přitom právě návštěva coffee shopu a ochutnání jinde zakázaného ovoce v podobě exotických jointů patřily k nejoblíbenějším atrakcím ve městě a podnikatelé v turistickém ruchu se báli výrazného poklesu turistů. Jejich obavy se sice nepotvrdily, nicméně Amsterodam byrokratickým zásahem EU ztratil jednu ze svých tradičních tváří.

Cyklistická tradice

Amsterodam je velmi dobře spojen s celým světem intenzivní leteckou dopravou. Místní letiště Schiphol je čtvrtým nejvytíženějším letištěm v Evropě a čtrnáctým na světě a každý rok odbaví kolem 50 milionů pasažérů. Jeho výhodou je perfektní spojení s centrem města, neboť z letiště jezdí v krátkých intervalech vlaky mířící přímo na hlavní nádraží, které je jen pár minut chůze od samotného centra města v podobě náměstí Dam.

V samotném městě pak lidé používají k dopravě hlavně kola a tramvaje. Podle odhadů je v Amsterodamu na milion dvě stě tisíc kol, přičemž samotné město má jen 800 tisíc obyvatel, s přilehlou předměstskou zástavbou pak milion 200 tisíc. I díky svému "zelenému" charakteru se pravidelně umisťuje v první pětici evropských měst, která jsou nejpříjemnější k životu. Paradoxem je, že kola se zde poměrně často kradou, takže místní obvykle používají velmi levná kola bez jakýchkoli dražších součástek, přičemž nejdražší na celém kole je velmi kvalitní a bytelný zámek.

Koncentrace muzeí

Amsterodam je proslulý svojí pestrou nabídkou muzeí, která jsou však poněkud odlišného střihu, než běžně známe. Najdete tu totiž třeba muzeum bible, tulipánů, piva či sexu. Zajímavý zážitek nabízí muzeum tetování, které je údajně jediné svého druhu na světě. A v prostorném domě pár minut chůze od centra jsou vystaveny tisíce exponátů dokumentující dlouhou historii tetování.

Velmi oblíbené je také muzeum marihuany, které založil už před 30 lety velký propagátor konopí Ben Dronkers a kam každý rok zavítá na 100 tisíc lidí. Naopak slavné muzeum Anny Frankové, kde vznikl deník skrývající se dospívající dívky, je stále obleženo turisty a dostat se dovnitř bez předchozí rezervace je téměř nemožné.

Zajímavým zážitkem je také návštěva muzea bydlení na lodi v jednom z místních hausbótů. Přestože život v podpalubí vypadá na první pohled celkem romanticky, kvůli nedostatku místa není moc praktický ani pohodlný.

Související