Na crowfundingovém portálu HitHit vybírá Jakub Vik peníze na tvorbu turistických map bez bariér. Chce získat téměř šedesát tisíc korun a za vybranou sumu vydat zmapované Broumovsko a Krkonoše tak, aby byly přístupné všem. Vozíčkáři, staří lidé nebo rodiny s kočárky se díky němu snáze dostanou do přírody.

"Chci zmapovat jakékoliv trasy v terénu, jako jsou polní cesty nebo cyklostezky a nabídnout podrobné informace o tom, co na tělesně postižené v přírodě čeká," říká autor projektu, který doposud zakreslil dvacet map. Peníze chce využít na tvorbu speciálních webových stránek nebo mapové podklady. Turisté v nich například najdou informace o sklonu terénu, povrchu nebo třeba typu bariéry na cestě.

Do budoucna by rád podrobně popsal celou Českou republiku, zaměří se na trasy okolo zámků nebo hradů. "Handicapovaní lidé se chtějí například podívat na Karlštejn, ale neví, jestli někde uprostřed červeně značené trasy na ně nečeká nepřekonatelná překážka," uvádí Vik a dodává, že chce vytvořit ucelenou databázi s velice podrobným informacemi.

"Projekt turistické mapy bez bariér vypadá velice zajímavě. Informace o bezbariérovosti turistických tras jsou zatím poměrně nedostatkovým zbožím," hodnotí myšlenku ředitel Pestré společnosti Michal Prager, jehož obecně prospěšná společnost pořádá pro handicapované zájezdy do zahraničí. 

Jakub Vik ale není jediný, kdo se v Česku věnuje zpřístupňování přírody handicapovaným. Vikův záměr o zlepšení dostupnosti se opírá o práci Klubu českých turistů. Ten za posledních šest let vyznačil deset tras určených nejen pro vozíčkáře, ale také pro seniory nebo dětské kočárky.

"Obtížnost je na směrovkách označena barevně stejně jako sjezdovky, tedy modrá, červená a černá. Trasy jsou v různých délkách od tří do třinácti kilometrů a na jednom místě obvykle tvoří malou síť, ve které si vozíčkář může zvolit délku a obtížnost podle schopností nebo druhu vozíku," popisuje šéf Klubu českých turistů Mojmír Nováček.

Finanční náročnost tvorby jedné trasy se pohybuje mezi sto až sto padesáti tisíci korun. Klub prostředky získává především z veřejných sbírek a na tvorbě cest spolupracuje s Pražskou organizací vozíčkářů. "Víme o více iniciativách po celé republice a jednotná metodika na komunikace a trasy je v současné době čerstvě hotová," vysvětluje architekt Jan Tomandl, který se v Pražské organizací vozíčkářů zaměřuje na mapování přístupnosti. Podle jeho slov se nyní metodika v praxi ověřuje.