Celebrity, které si z nedělního předávání Oscarů neodnesou vítěznou sošku, se mohou těšit alespoň na cenu útěchy - dárkový balíček v rekordní hodnotě 167 tisíc dolarů, což je v přepočtu více než čtyři miliony korun. Jak ale serveru CNBC řekl zakladatel společnosti, která balíčky každý rok sestavuje - nejde o charitu, ale o byznys.

Na obdarování celebrit vydělávají společnosti, jejichž produkty se mezi dárky dostanou, i PR firmy, které se snaží zboží do balíčku protlačit.

Společnost Distinctive Assets sestavuje dárkové balíčky pro celebrity při příležitosti významných předávání cen, Grammy počínaje a Oscary konče. Pro letošní Oscary připravila výjimečnou sestavu více než 80 dárků, jejichž hodnota překonala o 17 tisíc dolarů předchozí rekord z roku 2005, kdy se cena jednoho balíku vyšplhala na 150 tisíc dolarů.

"Neděláme to jako charitu. Děláme to, protože to má smysl pro spoustu značek, které chtějí spojit své produkty s tváří hvězd," řekl zakladatel Distinctive Assets Lash Fary serveru CNBC.

Podle Faryho zákazníci rádi nakupují produkty, které používají slavní, a rádi vyrážejí na místa, kde se celebrity zdržují. Firmy tak doufají, že právě jejich výrobek si hvězdy oblíbí a ukáží se s ním na veřejnosti. Těžit z propagace produktů či služeb slavnými lidmi se přitom snaží hlavně nové značky, které se chtějí prosadit.

Podle PR odbornice Katharine D. Painové je to velký byznys i pro PR společnosti, kterým firmy platí 10 tisíc dolarů, jen aby jim pomohli dostat daný výrobek či službu do balíčků. Painová odhaduje, že na těchto poplatcích PR společnosti vydělají kolem jednoho milionu dolarů.

Oscarové dárkové balíčky bývají osobně doručeny den po předávání cen těm, kteří si ze slavnostního večera neodnesli žádnou zlatou sošku. Tuto "cenu útěchy" získávají vždy nominaní herci a režiséři a také moderátor večera. Americká Akademie filmového umění a věd, která ceny udílí, se na předávání těchto dárků nijak nepodílí.

Letos se obdarovaní mohou těšit například na luxusní dovolenou v Toskánsku v hodnotě 11 500 dolarů, roční poukázku do půjčoven aut značky Audi za 20 tisíc dolarů či na designové kolo. Mezi letošní speciality pak patří laserový vibrátor, přípravek na zlepšení orgasmu či luxusní kondomy.