Koncem února budou mít řidiči možnost natankovat CNG v ČR u 80 veřejných stanic. „Počtu jedné stovky veřejných CNG stanic dosáhne ČR možná už kolem poloviny letošního roku,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Kromě pravidelných přírůstků CNG stanic plynárenských společností Vemex, E.ON Energie, RWE Energo aj. otevřou jen v letošním roce více než desítku dalších stanic společnosti Bonett Gas Investment a Vítkovice Doprava. Přibývají i CNG stanice dalších soukromých investorů.

Podle směrnice Evropské unie, která byla schválena loni na jaře, by měly být maximální rozestupy v EU do roku 2025 mezi stanicemi CNG 150 kilometrů a mezi stanicemi LNG na hlavních tazích 400 kilometrů. Zatímco u stanic stlačeného plynu by to Česká republika měla bez problémů splnit, veřejná stanice na zkapalněný plyn u nás zatím neexistuje. To by se mělo příští rok změnit.

„V letošním roce otevřeme dalších devět nebo deset veřejných CNG stanic a v roce 2016 už i první LNG stanici,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel Vemex.

„Zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více než jeho stlačením, a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost než vůz se stejně velkou nádrží na CNG. To je výhodné zejména pro dálkovou nákladní dopravu, a tak vznikají v Evropě tzv. modré koridory, strategicky umístěné LNG stanice, a na tom se chceme podílet,“ dodává Hugo Kysilka.

„Během příštích dvou let přibudou další stanice, a tak se dostaneme na 150 stanic na stlačený zemní plyn CNG a v roce 2016 už budou v ČR otevřeny i první LNG stanice na zkapalněný zemní plyn,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

„Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože tam jsou úspory opravdu markantní a návratnost velmi krátká,“ říká Jiří Šimek.

LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu. Podle loňských údajů asociace NGVA Europe je na kontinentu zatím 73 stanic na LNG nebo L-CNG, nejvíc ve Velké Británii, Španělsku, Itálii a Švédsku. Kamionů na LNG jezdí po evropských silnicích podle různých odhadů do tisícovky. K důvodům patří právě i nedostatečná infrastruktura.

Související