Technické parametry

Audi TT 2.0 TFSI quattro

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1984 ccm
Výkon: 169 kW (230 k)
Toč. moment: 370 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,3 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 6,4 l / 100 km
Rozměry: 4177 x 1966 x 1353 mm
Cena: 1 129 900 korun včetně DPH

Kompaktní kupé od Audi bylo vždy vnímáno jako hračka pro syny a dcery bohatých rodičů. Už třetí generace tohoto vozu však dokazuje, že jde i o řidičsky velmi zajímavý model. Kromě toho přináší i náhled do budoucnosti digitálního věku - všechny funkce jsou totiž sdruženy do displeje, který nahrazuje běžný přístrojový štít.

Ingolstadtská automobilka zásadně neproměnila design nového TT. Stále ke svezení láká nízkou siluetou karoserie se dvěma bezrámovými dveřmi a velkým výklopným víkem kufru. Novinka nese ale o poznání drsnější rysy, zejména pokud jde o příď. Ostře orámovaná maska chladiče je dozdobena dvojicí podobně stylizovaných světlometů. Stejně tak jsou výrazná i zadní brzdová světla.

Opravdová revoluce přichází až v kabině. Palubní deska totiž od základu překopává vše, na co dosud byli řidiči zvyklí nejen u Audi, ale snad i u zbytku konfekční automobilové produkce. Designéři snížili počet ovládacích prvků na nezbytné minimum, takže jim zbyl prostor pro hrátky s tvarem palubky. Nové řešení je nejen hezké, ale i funkční - například tlačítka pro ovládání klimatizace jsou přímo integrovaná do středů výdechů. Každé ovládá jinou funkci, nalevo od volantu tak lze například nastavit vyhřívání sedadla, na středových výdeších pak teplotu nebo intenzitu proudění vzduchu.

Displej multimediálního systému, který u většiny modelů Audi trochu zvláštně trčí z vrchu palubní desky, by člověk hledal u TT těžko. Vše se totiž kompletně přesunulo doslova pod řidičovy ruce na obrovský barevný displej, který nahrazuje klasické budíky.

Zatímco ostatní výrobci tuto technologii využívají hlavně k možnosti volby barevného prostředí nebo k zobrazení více údajů z palubního počítače, Audi šlo dál. Zařízení zobrazuje mapu, včetně navigace pomocí Google Earth. Řeší přehrávání hudby, a dokonce se umí připojit na internet. Připraveny jsou aplikace pro Twitter, Facebook, užitečné informace o počasí (nejen na místě, ale i v cíli cesty) nebo odletech a příletech na nejbližším letišti.

Určitou nevýhodou je, že se nováček musí delší dobu orientovat v obrovské nabídce funkcí. A také fakt, že teď už si spolujezdec ze své pozice bude jen těžko vybírat svoji oblíbenou rádiovou stanici. Možná jde ale i o výhodu.

Kvůli novému systému bylo nutné lehce pozměnit ovladače na volantu, většina funkcí se ovšem řídí přes známý otočný volič na středovém panelu, který má touchpad, takže lze třeba zadávat adresu vykreslováním jednotlivých písmen na jeho plochu.

Za volantem se sedí nízko, i tak má ale řidič a jeho spolujezdec pohodlí zaručené. Zadní sedadla jsou však jen velice nouzovou záležitostí. Dospělého jedince na ně lze usadit jen na krátkou vzdálenost. Beztak bude TT sloužit k víkendovým výletům ve dvou, na které bude stačit se svým objemem 305 litrů dobře přístupného kufru.

Testovaný model se předvedl s dobře známým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TFSI, který byl spojen s rychlou automatickou převodovkou S tronic. Jednotka schopná poslat na kola 230 koní se k tomuto kupé hodí dokonale. Je tichá, přitom nabízí zátah v širokém spektru otáček.

Díky pohonu všech kol jsou i prudké starty jisté bez jediného zahrabání, a TT tak může v klidu pokořit stokilometrovou rychlost za 5,3 sekundy. Ačkoli kupé používá koncernovou platformu MQB, má poměrně tvrdý podvozek, který je samozřejmou výhodou v zatáčkách. Miluje hladký asfalt a dlouhé i utažené šikany.

Pod plynem předvádí carvingové oblouky. Řízení je přesné, a tak stroj celkově přináší řidiči hodně radosti z jízdy. Horší je to pak ve městě nebo na špatném povrchu. Tam je třeba vyhýbat se všem nástrahám, jako jsou výmoly nebo chybějící kostky v dlažbě.

Jakékoli přejetí je totiž okamžitě ztrestáno tvrdou ranou do zad. To je ale daň za jinak vynikající jízdní vlastnosti. Navíc u auta, které bude zřejmě sloužit jako druhé nebo spíše třetí auto do rodiny, lze přimhouřit oči. Alespoň že potěší solidní spotřebou okolo 7,5 litru benzinu na 100 kilometrů a překvapivě příznivou pořizovací cenou.

Související