Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

1. Zaplaťte ženy jako muže

První pravidlo zní – za stejnou práci, stejnou odměnu. "Ve společnosti PwC nehrozí, že budou ženy brát za stejnou práci nižší plat než muži. Pro odměňování máme vcelku transparentní tabulky. Základní plat závisí na typu pracovní pozice, variabilní složka na konkrétních ověřitelných výsledcích práce," popisuje hlavní partnerka firmy Věra Výtvarová. Podobně postupuje i automobilka Škoda Auto. "Platové ohodnocení se vytváří pro pracovní místo, ne pro konkrétní osobu," sděluje Jana Bahníková ze společnosti Škoda Auto.

2. Rozsekejte úvazky

Velká část firem si stále neumí odpovídajícím způsobem poradit s tím, že většina žen potřebuje po určitou dobu práci vhodně kombinovat s rodinou. Zkrácené či flexibilní úvazky a práce z domu bohužel nejsou dostupné vždy. A když ženy stojí před volbou "kariéra, nebo rodina", vyberou si zpravidla druhou možnost. "U nás hledáme cesty, jak vše skloubit. A myslím, že se nám to daří, protože vedoucí pozice zastávají také ženy, které zvládají i roli maminky," říká Jiřina Nepalová, majitelka a zakladatelka pojišťovací skupiny Renomia.

3. Zřiďte školku

Chůvu na plný úvazek si mohou dovolit zaplatit opravdu jen vysoce postavené manažerky. Jesle jsou dnes v podstatně pro většinu žen nedostupné a často se zuřivě bojuje i o místo ve školce. Firmy, které mají vlastní školku nebo dětskou skupinu, se pro manažerky automaticky stávají velmi atraktivní. Založil si ji třeba výrobce nemocničních postelí Linet.

4. Oslovte nadějné manažerky

Jedna věc je vytvořit ženám podmínky, aby mohly skloubit rodinu a práci, druhá povzbudit je, aby se zkusily ucházet o vysoké manažerské posty. "V Dellu aktivně oslovujeme ženy, o kterých si myslíme, že jsou vhodné kandidátky na určitou pozici," říká Jitka Kenclová. A firmě se to vyplácí. Ženy se totiž podle Blanky Dvořákové z firmy KPMG často zbytečně snaží přizpůsobit očekávání svého okolí a o vysoký manažerský post ani nebojují.

5. Lovte ženské talenty

Firmy se také stále častěji snaží své budoucí zaměstnankyně a manažerky hledat už na školách. "Podporujeme projekty, které mají za cíl popularizovat technické obory u dívek," tvrdí mluvčí Linetu Jan Hrabovský. V ostravském ArcerolMittal zase pořádají roadshows nebo lákají mladé ženy na stáže. A podobné metody využívají i další podniky. Když se mladá zaměstnankyně osvědčí, dočká se časem povýšení.

6. Sdílejte zkušenosti

Ačkoliv to zní banálně, mnohdy pomůže, když žena, které zvažuje kariéru v managementu, probere svou situaci s kolegyní, jež už podobnou zkušenost má. A řada podniků takové diskuse podporuje. "Máme klub manažerek. Nabízíme ženám vzdělávání a mentoring," říká Jana Skalková z ČSOB s tím, že dovedou zprostředkovat i zkušenosti žen z dalších firem. Na mentoring a koučování ostatně vsadili i v ostravské společnosti ArcelorMittal, kde je ve vedoucích pozicích asi 15 procent žen. "Pořádáme setkání se ženami, které pracují v jiných podnicích s převahou mužů," popisuje mluvčí firmy Barbora Černá Dvořáková. V KPMG mají Ladies Club, do něhož zvou významné podnikatelky.

obalka Ekonom 2015 6Více o tom, proč se šéfky ve vedoucích pozicích firmám vyplatí, najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Objednat si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání i na iPadu a iPhonu a tabletu Samsung.

Související