Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Jeep Renegade 2:0 MJT

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1956 ccm
Výkon: 103 kW (140 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Max. rychlost: 182 km/h
Komb. spotřeba: 5,1 l/100 km
Rozměry: 4236 x 1805 x 1697 mm
Cena: 721 900 korun včetně DPH

Drtivá většina malých SUV je zaměřena hlavně na ježdění po městě. Je to logické. Jsou to totiž právě lidé z větších aglomerací, kteří si je do své garáže vybírají. Nový Jeep Renegade je ale jiný. Nejenže se svým neobvyklým vzhledem snaží nezapadnout mezi ostatní, on konkurenci ještě překonává širokou nabídkou motorů a dobrými schopnostmi v terénu.

Renegade je prvním modelem značky Jeep, který těží z toho, že klasická americká automobilka patří už pár let do portfolia italského gigantu Fiat. Šasi, byť významně upravené, tak pochází z Fiatu 500X. Na rozdíl od oblého Itala je ovšem Jeep přísně hranatým vozem.

V jeho tvarosloví se odrážejí odkazy na legendární válečný Jeep Willys. Na mnoha místech se dokonce objevují loga připomínající známou masku chladiče a světla historického předchůdce. Designérům se nicméně podařilo nestvořit zcela retro vůz, naopak, umně zakomponovali i hodně moderních prvků. Renegade tak rozhodně není pro ty, kteří by na silnici nechtěli být vidět.

Ačkoli Renegade jen o málo překračuje délku 4,2 metru, Jeep by ho rád viděl ve společnosti oblíbených SUV z vyšších tříd. Soupeřit chce třeba s Nissanem Qashqai. Podle výrobce by jeho argumentem měla být zejména prostorná kabina. Je pravda, že vzdušnost interiéru je tím prvním vjemem, který cestující po prvním nastoupení do Jeepu získá. Není se ale třeba radovat z podélného prostoru, ten je ve standardu nejmenších SUV. Díky stavbě karoserie je ale kabina hodně vysoká. Navíc je čelní sklo posunuto výrazně kupředu. To by se některým řidičům nemuselo líbit, stejně tak by mohly i vadit mohutné sloupky.

Na palubní desce je vyražený nápis "since 1941", který odkazuje na první rok výroby Willysu. Pracoviště řidiče je zpracované dobře, zaujme povedenými detaily. Obroučky okolo výdechů klimatizace nebo řadicí páky mohou být barevně shodné s lakem exteriéru. Před spolujezdcem je připraveno madlo, které láká ke svezení v těžším terénu. Řidič se zase může navnadit budíkem otáčkoměru, který má místo obvyklého červeného pole hraničních otáček namalované bahno. Líbil se nám barevný palubní počítač s pěknou grafikou, navigace uprostřed je sice hrubší a pomalejší, na druhou stranu byla ale v testované verzi součástí základní výbavy.

Podívejte se, jak se chová Jeep Renegade na českých silnicích:

 

 

Vpředu se sedí vzpřímeně a s dobrým výhledem, jen do stran budou chvílemi vadit zmíněné tlusté sloupky. Hůře se také dívá šikmo vzad. Řidič vidí ze své pozice kapotu, což usnadní manévrování nejen v terénu, ale i ve městě. Dobře se díky tomu odhaduje velikost vozu. Na zadních sedadlech je opět hodně místa nad hlavou, ale o poznání méně před koleny. Kufr s kapacitou 351 litrů není nikterak přehnaně velký. Dělí ho dvojité dno, které srovnává podlahu s nákladovou hranou a sklopenými sedadly. Určitě by bylo lepší auto vybavit i elektrickými pátými dveřmi, jinak při zavírání vydávají nepříjemnou ránu.

Renegade má velmi širokou nabídku verzí s pohonem předních i všech kol, k dostání jsou malé benzinové jednotky, ale i velký dvoulitrový turbodiesel. Ekonom testoval verzi s výkonem slušných 140 koní spojenou s manuální převodovkou a čtyřkolkou. Ačkoli je zvenčí jednotka docela hlučná, uvnitř nevadí, jen trochu vibruje. Spotřebou okolo sedmi litrů potěší, jen na dálnici je nutné počítat kvůli většímu odporu hranatého vozu s odběrem mezi devíti a deseti litry. Manuál se tu a tam projeví nepřesnostmi, ale nejde o nic strašného.

Jeep má krev terénních aut a nebojí se to předvést. Světlá výška téměř 20 centimetrů umožní vyrazit i do složitějších míst než jen na prašné polní cesty. Ačkoli je pohon všech kol řešen jen mezinápravovou spojkou, funguje slušně. V kabině je k dispozici tlačítko umožňující manuální sepnutí spojky, stejně tak nastavení několika režimů pro bahno, písek nebo sníh. Přitom se také odpojuje stabilizace, takže si lze v blátě s autem i pěkně hrát. Jen při opravdu hrubém zacházení se ESP zase samo zapíná. Testovanému modelu chyběla redukce do opravdu těžkých podmínek, patří však k výbavě extrémní verze Trail­hawk. Dá se očekávat, že ale nebude příliš častou volbou. Nejen kvůli sporné využitelnosti, ale i ceně.

Ostatně ani testovaný kus s částkou 722 tisíc korun není žádná láce. A právě cena bude i hlavním nedostatkem tohoto modelu na českém trhu. Přitom si ji Renegade dokáže obhájit. Podvozek je totiž velmi příjemně naladěn a auto překvapivě poslouchá i v zatáčkách. Vyšší karoserie a přeposilované řízení sice znamenají, že na sportovní jízdu se těšit nelze, na druhou stranu auto dobře filtruje nerovnosti a přes krátký rozvor neposkakuje. Je tak příjemným společníkem nejen do města a bahna, ale i na delší cesty.

Související