Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Cadillac CTS sedan 2.0L AWD

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 ccm
Výkon: 203 kW (276 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 9,1 l/100 km
Rozměry: 4996 x 1834 x 1438 mm
Cena: 1 363 286 korun včetně DPH

Při výběru sedanu vyšší střední třídy není vždy nutné zakotvit u známé trojice německých luxusních modelů od Audi, BMW a Mercedesu. Existují i méně obvyklé alternativy, které jednak zaručí řidiči dostatečnou pozornost, jednak dokážou přesvědčit, že nejsou jen jakýmsi kompromisem. To je přesně případ nového Cadillaku CTS, tedy modelu, kterému se dobře podařilo smíchat evropský přístup s americkým.

Cadillac je luxusní americká značka, která je na českých silnicích velmi vzácným úkazem. Jen tu a tam se objeví nějaké auto, nejčastěji je k vidění velké SUV Escalade. CTS se už v Česku prodával, zhruba okolo roku 2008, nikdy ale tento sedan nedosáhl žádného úspěchu.

Ani dovozce si ale nechce nalhávat, že by se na tom mohlo něco změnit. Přesto odvážně a tvrdošíjně dále do Česka posílá i CTS. A je to dobře. Majitel má jistotu, že jen tak na někoho jiného v totožném autě nenarazí. Nové CTS je přitom velmi výrazným vozem. Zejména díky propracované přídi s masivní chromovanou maskou chladiče a velkým ověnčeným logem (pro modelový rok 2015 pak dostane ještě upravenou masku a modernější logo).

Poznávacím znamením jsou však diody pro denní svícení, které jsou nezvykle situované na výšku celé přídě. Podobně je koncipovaná i tvář nové generace mamutího SUV Escalade, která by měla do prodeje na českém trhu přijít během roku. Cadillac byl vždy značkou ostrých linií a tvarů, je dobře, že si toto pojetí zachovává dodnes. Má svoji tvář odkazující na slavné dlouhé kabriolety z let padesátých, což se v uniformitě dnešní masové produkce cení.

CTS s délkou velmi se přibližující hranici pěti metrů soupeří s Audi A6, Mercedesem-Benz třídy E a BMW řady 5. Zájemce o alternativní značky mu ale ještě ubírají Lexus a Infiniti. Těžkou pozici na trhu by mu mohla usnadnit velmi bohatá výbava. Zejména v testované top verzi Premium. Starší model trpěl americkými neduhy, zejména nekvalitním zpracováním plastů, ale i kůže. Novinka ovšem přijíždí s evropským přístupem ke kvalitě.

Snaha zašla tak daleko, že v nejvyšší výbavě má řidič k dispozici displej, který nahradil běžné budíky. Na vkus Ekonomu se na obrazovce objevuje až příliš velké množství informací, které lze nejrůzněji proměňovat, a to v několika odlišných pozicích. Vzniklý mix je trochu matoucí. Na druhou stranu má obrazovka jemné rozlišení, nabízí výběr z několika uspořádání a grafických témat. Navíc jí sekunduje praktický head-up displej. Ten na čelní sklo promítá informace o rychlosti nebo příkazy navigace.

Další možností je středový dotykový displej, přičemž i tlačítka, která ho obklopují, jsou čistě dotyková. Pokud chce řidič například zvýšit teplotu klimatizace přejede bříškem prstu zleva doprava po plastové liště. Je to efektní řešení. Problémem je jen fakt, že se středový panel velmi rychle upatlá.

Cadillac přistupoval ryze evropsky také k motoru. Je to možná škoda, protože by kdekdo od amerického vozu očekával minimálně šestiválec pod kapotou. Ten ovšem nyní u CTS nenajdete. Místo něj je tu přeplňovaný benzinový čtyřválec jako jediná volba. Na svoji velikost je ale velmi potentní. Má výkon 276 koní a maximální točivý moment 400 Nm. K němu si lze vybrat buď pohon čistě na zadní nápravu, nebo 4x4. Testovaný vůz byl tedy vybaven mezinápravovou spojkou, při jízdě ale bylo zřejmé, že preferuje zadní kola. Auto se několikrát lehce smýklo, což ale není u tak siného vozu problém.

Nové CTS je při jízdě velmi pohodlným vozem. Motor je v běžných otáčkách tichý a podvozek až americky měkký. Přes slušné stádo kobyl připravených k práci ale není sportovní jízda silnou stránkou vozu. Automat patří k těm línějším, ať už celou práci nechá řidič čistě na něm, nebo ho popohání páčkami manuálního řazení pod volantem. Stejně tak vytočený motor nezní příliš dobře. Je to škoda, Ekonom by si klidně ve službách tohoto modelu dokázal představit výkonný osmiválec.

Cadillac CTS má tak největší potenciál jako komfortní auto pro manažera, který nepotřebuje příliš pospíchat. Pohoví si ve velmi pohodlných sedadlech, popřípadě je dost místa i pro kolegy vzadu, a může se vydat i na dlouhou cestu. Bohužel pak přichází problém s vysokou spotřebou, která se může běžně pohybovat mezi 10 a 11 litry benzinu na 100 kilometrů. Navíc CTS ani není levným vozem. V základu vyjde s pohonem všech kol na 1 363 286 korun, testovaná top varianta se už nebezpečně přiblížila hranici 1,6 milionu. Zákazníky se tedy stanou bohatí individualisté.

Související