Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 82

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1199 ccm
Výkon: 60 kW (82 k)
Toč. moment: 118 Nm
Zrychlení: 0-100 km/h: 12,9 s
Max. rychlost: 171 km/h
Komb. spotřeba: 4,6 l/100 km
Rozměry: 4157 x 1729 x 1480 mm
Cena: 329 900 korun včetně DPH

A to i tehdy, pokud si zvolí šedý lak karoserie, který se objevil na testovaném modelu. I přes barvu, která by u normálního auta znamenala totální ztrátu zájmu okolí, umí Cactus vystoupit z davu. Takový design se totiž jen tak nevidí.

Čelní maska dozdobená výraznými diodami připomíná snad vozidlo z daleké budoucnosti, stejně tak aerodynamicky tvarované střešní ližiny. Designéři si dali záležet na každém detailu a předvedli i nový vynález nazvaný Airbump. Jde o měkké plastové plochy, které mají auto uchránit před drobnými oděrkami vznikajícími při každodenním městském cestování.

Kabina vozu pokračuje v nahozeném futurismu. Palubní deska připomíná pojetí sci-fi vozu z 80. let. Je to neobyčejné skloubení retra a moderny. Na jedné straně má spolujezdec místo běžné přihrádky jakýsi ozdobený kufřík, na druhé se řidič dívá na ukazatel rychlosti silně evokující kdysi moderní digitální hodinky. Škoda, že se na tak velkém panelu nenašlo místo na otáčkoměr.

Cactus zahazuje i přebytečná tlačítka a veškeré ovládání soustředí do dotykového displeje uprostřed. Řídí se na něm i klimatizace. Překvapivě ale nejde o ergonomicky dobré řešení už jen kvůli tomu, že odezva na dotyk je u tohoto displeje velmi vlažná.

Označení C4 v názvu modelu trochu klame, protože toto spojení písmene a čísla používá francouzská automobilka u svého modelu nižší střední třídy nebo těch, které z něj vycházejí. Cactus je ale ještě menší a stojí i na menší platformě sdílené s crossoverem Peugeot 2008. I tak se ale z hlediska prostoru není nutné obávat větších kompromisů.

Vzdušná kabina je vybavena nesmírně pohodlnými sedadly, která se dají označit minimálně vpředu i za křesla. I kufr stačí se svojí kapacitou 348 litrů a po sklopení opěradel až 1170 litrů. Má to však jeden zásadní háček. Sklopit lze pouze lavici jako celek, takže i když je třeba převézt třeba jen lyže, dozadu si už nikdo nesedne. To zarazí stejně jako nemožnost stáhnout zadní okénka, jsou pouze vyklápěcí jako u nějaké dodávky.

Výstřední Citroën ale očividně není určen jako jediné auto do rodiny. O jeho ryze městském zaměření totiž vypovídá i základní motor, kterým bylo vybaveno testované provedení. Benzinový čtyřválec s objemem 1,2 litru dosahuje výkonu 82 koní, což z Cactusu dělá učiněného loudu.

Pokud je s ním už nutné vyrazit za hranice metropole, je třeba smířit se s mdlou akcelerací. Přitom Cactus není až zas tak nudným vozem. Je totiž velmi lehký. S hmotností 1070 kilogramů působí v zatáčkách svižně. Nenáročný řidič tak může být potěšen.

A radost z něj bude mít i ve městě. Lehkost, s jakou se proplétá provozem, je příjemná. Přitom ani nepotřebuje velkou porci paliva. Ekonom mu naměřil okolo šesti litrů benzinu na 100 kilometrů. Lehké ovládání, silný posilovač a měkké pedály z Cactusu dělají typicky ženský automobil. Škoda jen převodovky. Manuální pětistupňové soukolí by mohlo nabídnout trochu více přesnosti a kratší dráhy.

Z rozumového hlediska není Cactus autem, po kterém by měl řidič toužit. Ale je to unikát. Vůz, jenž se nebojí bourat zavedené principy, aby se stal nápadným a neobyčejným. I proto mu lze věštit příznivou budoucnost. Takto pojaté auto je totiž v šedi každodenního provozu stále vzácnějším jevem.